Turvallisuuden ulottuvuudet ja ilmiöt koulussa : Oppilaiden havaintoja ja kokemuksia
Apukka, Jenni; Tuomela, Saara (2023)
Apukka, Jenni
Tuomela, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631712
Tiivistelmä
Perusopetus kokoaa yhteen kaikki lapset ja nuoret. Opinnäytetyössä tarkasteltiin oppilaiden havaintoja ja kokemuksia koulun turvallisuudesta. Tarkoituksena oli saada selville minkälaisia turvallisuutta heikentäviä ilmiöitä oppilaat kohtaavat koulussa. Lisäksi pyrittiin selvittämään oppilaiden näkökulmaa koulun turvallisuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin Opetushallituksen määrittelemiä turvallisuuden osa-alueita. Näiden osa-alueiden rinnalle nostettiin esiin myös nuorten elämän ajankohtaisia ilmiöitä. Mediassa oli tuotu esiin huolta nuorten häiriökäyttäytymisestä, kuten väkivaltatilantilanteiden kuvaamisesta ja jakamisesta someen sekä merkkejä jengiytymisestä ja roadman-ilmiön ihannoinnista. Opinnäytetyössä selvitettiin näiden ilmiöiden näkyvyyttä koulussa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kaikilta 7–9-luokkalaisilta koulun oppilailta oppituntien aikana (n=321). Aineiston tilastollinen analyysi tehtiin Excelillä, jonka avulla muodostettiin havainnollistavia kaavioita. Lisäksi muuttujien välisiä suhteita ristiintaulukoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselylomake sisälsi avoimen kysymyksen, jonka vastaukset analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Keskeisinä tuloksina esiin nousi, että vastaajista suurin osa koki koulun pääosin turvalliseksi. Tulosten perusteella koulussa esiintyy jossain määrin huolestuttavia ilmiöitä, mutta nämä eivät näytä vaikuttavan merkittävästi oppilaiden turvallisuuden kokemukseen. Opetushallituksen turvallisuuden osa-alueiden mukaan turvallisuus koulussa näyttäytyi tasapainoisena. Oppilaat kokivat, että koulussa on turvallisuutta lisääviä aikuisia, mutta toisaalta oppilaat kaipaavat aikuisen puuttumista ja läsnäoloa silti enemmänkin. Oppilaat havaitsivat koulussa roadman-ilmiön ihannointia. Roadman-ilmiö koettiin turvallisuutta heikentävänä ja siihen suhtauduttiin negatiivisesti.
Tulosten pohjalta turvallisuuteen vaikuttaa merkittävästi aikuisten läsnäolo koulussa. Koulun aikuisten läsnäoloa oppilaiden keskuudessa voi edelleen tehostaa ja lisätä heidän tietoisuuttaan ajankohtaisista nuorten elämään vaikuttavista ilmiöstä. Ennaltaehkäisyyn ja tuen oikea-aikaisuuteen tulee panostaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kaikilta 7–9-luokkalaisilta koulun oppilailta oppituntien aikana (n=321). Aineiston tilastollinen analyysi tehtiin Excelillä, jonka avulla muodostettiin havainnollistavia kaavioita. Lisäksi muuttujien välisiä suhteita ristiintaulukoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselylomake sisälsi avoimen kysymyksen, jonka vastaukset analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Keskeisinä tuloksina esiin nousi, että vastaajista suurin osa koki koulun pääosin turvalliseksi. Tulosten perusteella koulussa esiintyy jossain määrin huolestuttavia ilmiöitä, mutta nämä eivät näytä vaikuttavan merkittävästi oppilaiden turvallisuuden kokemukseen. Opetushallituksen turvallisuuden osa-alueiden mukaan turvallisuus koulussa näyttäytyi tasapainoisena. Oppilaat kokivat, että koulussa on turvallisuutta lisääviä aikuisia, mutta toisaalta oppilaat kaipaavat aikuisen puuttumista ja läsnäoloa silti enemmänkin. Oppilaat havaitsivat koulussa roadman-ilmiön ihannointia. Roadman-ilmiö koettiin turvallisuutta heikentävänä ja siihen suhtauduttiin negatiivisesti.
Tulosten pohjalta turvallisuuteen vaikuttaa merkittävästi aikuisten läsnäolo koulussa. Koulun aikuisten läsnäoloa oppilaiden keskuudessa voi edelleen tehostaa ja lisätä heidän tietoisuuttaan ajankohtaisista nuorten elämään vaikuttavista ilmiöstä. Ennaltaehkäisyyn ja tuen oikea-aikaisuuteen tulee panostaa.