Ravintola Pekurin markkinoinnin kehittäminen
Alaniemi, Neea (2023)
Alaniemi, Neea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133402
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Ravintola Pekurin markkinoinnin kehittäminen kahvila-liiketoiminnan parantamiseksi. Työn tavoitteena oli siis kehittää Pekurin markkinointia ja sen kautta lisätä asiakasmääriä kahvilassa ja tehostaa liiketoimintaa. Työn tehtävänä oli löytää yritykselle erilaisia keinoja markkinointiin, jotka koostettiin työn tuloksena olevaan markkinointisuunnitelmaan.
Toimeksiantaja Ravintola Pekuri on oululainen opiskelija- ja henkilöstöravintola, jossa on myös erillinen kahvilan puoli. Yritys on osa Uniresta Oy:tä, johon kuuluu kymmenkunta ravintolaa sekä catering-yritys Oulun seudulla. Ravintola Pekuri on profiloitunut opiskelijaravintolaksi ja yritys toimii myös tilausravintolana.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat pääasiassa markkinoinnin strategiat sekä osa-alueet. Strategioissa perehdyttiin erilaisiin työkaluihin ja malleihin, joita markkinointia suunniteltaessa voi käyttää apunaan. Lisäksi siinä syvennyttiin muun muassa brändiin ja asiakaskokemukseen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämispainotteinen.
Menetelmänä käytettiin haastatteluja, joiden pohjalta analysoin Pekurin nykyistä markkinointia, jotta tiesin, mitä lähteä kehittämään. Tueksi tehtiin SWOT-analyysin, jonka avulla löytyi paljon tarpeellista tietoa Pekurin markkinoinnista. Suurimmat ongelmakohdat markkinoinnissa oli eri kanavien vähyys sekä sisällön tylsyys.
Opinnäytetyön tuloksena tehtiin yritykselle markkinointisuunnitelman vuodelle 2024. Suunnitelman avulla Ravintola Pekuri voi lähteä kehittämään markkinointiaan muun muassa uusilla kanavilla ja kampanjoilla. Yritys voi myös muokata markkinointisuunnitelmaa tarvittaessa tavoitteitaan vastaavaksi.
Toimeksiantaja Ravintola Pekuri on oululainen opiskelija- ja henkilöstöravintola, jossa on myös erillinen kahvilan puoli. Yritys on osa Uniresta Oy:tä, johon kuuluu kymmenkunta ravintolaa sekä catering-yritys Oulun seudulla. Ravintola Pekuri on profiloitunut opiskelijaravintolaksi ja yritys toimii myös tilausravintolana.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat pääasiassa markkinoinnin strategiat sekä osa-alueet. Strategioissa perehdyttiin erilaisiin työkaluihin ja malleihin, joita markkinointia suunniteltaessa voi käyttää apunaan. Lisäksi siinä syvennyttiin muun muassa brändiin ja asiakaskokemukseen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämispainotteinen.
Menetelmänä käytettiin haastatteluja, joiden pohjalta analysoin Pekurin nykyistä markkinointia, jotta tiesin, mitä lähteä kehittämään. Tueksi tehtiin SWOT-analyysin, jonka avulla löytyi paljon tarpeellista tietoa Pekurin markkinoinnista. Suurimmat ongelmakohdat markkinoinnissa oli eri kanavien vähyys sekä sisällön tylsyys.
Opinnäytetyön tuloksena tehtiin yritykselle markkinointisuunnitelman vuodelle 2024. Suunnitelman avulla Ravintola Pekuri voi lähteä kehittämään markkinointiaan muun muassa uusilla kanavilla ja kampanjoilla. Yritys voi myös muokata markkinointisuunnitelmaa tarvittaessa tavoitteitaan vastaavaksi.