Vuorovaikutusosaamisen vahvistaminen lukiossa: vuorovaikutuspajat
Tyun, Alexandra (2023)
Tyun, Alexandra
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333803
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön päätavoitteeksi asettui vuorovaikutusosaamisen lisääminen ja vahvistaminen Ressun lukiossa syksyn 2022 aikana osana Ulos yksinäisyydestä -hanketta. Keinoksi lisätä ja vahvistaa vuorovaikutusosaamista oli valittu vuorovaikutuspajat, joissa vuorovaikutusosaamista vahvistettiin käytännön harjoitusten avulla. Nuoret osallistuivat aktiivisesti näihin harjoituksiin. Vuorovaikutuspajat oli suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä koulun yhteisöllisen hyvinvointiryhmän toimijoiden kanssa. Ressun lukiossa käynnistyi syksyllä 2022 ensimmäistä kertaa hanke Ulos yksinäisyydestä, johon koulu tarvitsi ulkopuolisen tahon tuottamaan vuorovaikutuspajoja osana uutta hanketta.
Vuorovaikutuspajoja pidettiin yhteensä 12 kappaleetta kaikille ensimmäisen vuoden opiskelijoille osana pakollista opinto-ohjauksen kurssia (OP1) ja kolme kappaletta toisen vuoden opiskelijoille kokeilu mielessä. Pajoja järjestettiin yhteensä 15, joissa jokaisessa opinnäytetyön tekijä oli yksi vetäjistä. Yhden vuorovaikutuspajan pituus oli 75 minuuttia. Vuorovaikutuspajoihin osallistui noin 23-31 opiskelijaa vuorovaikutuspajaa kohti. Vuorovaikutuspajoista kerättiin palautetta suullisesti koulun henkilökunnalta ja sähköisesti vuorovaikutuspajoihin osallistuneilta opiskelijoilta. Sähköistä palautetta saatiin yhteensä 98 kappaletta.
Vuorovaikutuspajoissa keskityttiin sosiaalisten taitojen harjoitteluun, erityisesti kuuntelemisen ja keskustelemisen taitoihin. Pajoissa opiskelijoita rohkaistiin itsearvioimaan omia sosiaalisia taitojaan ja keskustelemaan niistä puhepiirissä, joka oli voimaannuttamista edistävää menetelmää. Pajoissa vahvistettiin vuorovaikutusosaamista sekä osallistamalla opiskelijoita käytännön harjoituksiin, että lisäämällä tietoisuutta vuorovaikutuksen osatekijöistä tehtävien avulla.
Koulumaailmassa oli jo pitkään ollut tarve vahvistaa nuorten vuorovaikutusosaamista, ja tulevaisuudessa tämän taidon merkitys tulee kasvamaan entisestään. Siksi vuorovaikutustaitojen opettaminen kouluissa on tarpeellista ja vaatii käytännön toimenpiteitä. Nuoret tarvitsevat toimivia sosiaalisia malleja, ja vuorovaikutusosaaminen on keskeinen tekijä niin yksilön kuin yhteiskunnan hyvinvoinnissa. Opiskelemalla vuorovaikutusosaamista kouluissa mahdollistetaan lasten ja nuorten menestyminen ja hyvinvointi niin tulevaisuudessa kuin elämän eri vaiheissa. Lisäksi terveyskyselyn perusteella Ressu lukiossa opiskelijoiden kokema yksinäisyys oli kasvanut. Metatutkimuksen mukaan yksinäisyyden vähentämiseen vaikuttavia keinoja ovat sosiaalisten kontaktien mahdollisuuksien lisääminen, sosiaalisten taitojen harjoittaminen, asenteiden muuttaminen ja omien haitallisten ajatusmallien työstäminen, mihin kyseisessä pajassa vastattiin.
Vuorovaikutuspajoja pidettiin yhteensä 12 kappaleetta kaikille ensimmäisen vuoden opiskelijoille osana pakollista opinto-ohjauksen kurssia (OP1) ja kolme kappaletta toisen vuoden opiskelijoille kokeilu mielessä. Pajoja järjestettiin yhteensä 15, joissa jokaisessa opinnäytetyön tekijä oli yksi vetäjistä. Yhden vuorovaikutuspajan pituus oli 75 minuuttia. Vuorovaikutuspajoihin osallistui noin 23-31 opiskelijaa vuorovaikutuspajaa kohti. Vuorovaikutuspajoista kerättiin palautetta suullisesti koulun henkilökunnalta ja sähköisesti vuorovaikutuspajoihin osallistuneilta opiskelijoilta. Sähköistä palautetta saatiin yhteensä 98 kappaletta.
Vuorovaikutuspajoissa keskityttiin sosiaalisten taitojen harjoitteluun, erityisesti kuuntelemisen ja keskustelemisen taitoihin. Pajoissa opiskelijoita rohkaistiin itsearvioimaan omia sosiaalisia taitojaan ja keskustelemaan niistä puhepiirissä, joka oli voimaannuttamista edistävää menetelmää. Pajoissa vahvistettiin vuorovaikutusosaamista sekä osallistamalla opiskelijoita käytännön harjoituksiin, että lisäämällä tietoisuutta vuorovaikutuksen osatekijöistä tehtävien avulla.
Koulumaailmassa oli jo pitkään ollut tarve vahvistaa nuorten vuorovaikutusosaamista, ja tulevaisuudessa tämän taidon merkitys tulee kasvamaan entisestään. Siksi vuorovaikutustaitojen opettaminen kouluissa on tarpeellista ja vaatii käytännön toimenpiteitä. Nuoret tarvitsevat toimivia sosiaalisia malleja, ja vuorovaikutusosaaminen on keskeinen tekijä niin yksilön kuin yhteiskunnan hyvinvoinnissa. Opiskelemalla vuorovaikutusosaamista kouluissa mahdollistetaan lasten ja nuorten menestyminen ja hyvinvointi niin tulevaisuudessa kuin elämän eri vaiheissa. Lisäksi terveyskyselyn perusteella Ressu lukiossa opiskelijoiden kokema yksinäisyys oli kasvanut. Metatutkimuksen mukaan yksinäisyyden vähentämiseen vaikuttavia keinoja ovat sosiaalisten kontaktien mahdollisuuksien lisääminen, sosiaalisten taitojen harjoittaminen, asenteiden muuttaminen ja omien haitallisten ajatusmallien työstäminen, mihin kyseisessä pajassa vastattiin.