Tietolähteiden yhdistäminen Power BI:ssa
Majaranta, Jesse (2023)
Majaranta, Jesse
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135816
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä on yhdistää Power BI:ssa kaksi eri tietolähdettä ja luoda niihin pohjautuva raportti. Raportin on tarkoitus auttaa havainnoimaan myytyjen kiviporalaitteiden osien määrää suhteessa jo asiakkaan omistamiin laitteisiin. Tällä tavalla pystytään havaitsemaan asiakkaita, jotka tekevät vähemmän ostoja kuin muut.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Sandvik Mining and Construction Oy, joka pää-asiassa valmistaa kallioporauslaitteita. Työ tehdään Parts & Service -divisioonassa, joka on keskittynyt jälkimarkkinaan myymällä varaosia ja huoltopalveluita.
Teoriaosuudessa tutkitaan Power BI:ta palveluna. Siinä selvitetään, mitä raportin luomiseen vaaditaan ja miten se toteutetaan. Alussa aihetta pohjustetaan business intelligencen historialla ja muilla Power BI:ta vastaavilla palveluilla.
Tietolähteitä ei saatu yhdistettyä tavalla, joka olisi tuottanut toivotun lopputuloksen. Ne saatiin kuitenkin yhdistettyä tavalla, jolla raporttiin saatiin valmiiksi tau-lukko, joka näyttää käyttäjälle asiakkaan omistamat ja 12 kuukauden aikana ostetut tuotteet ilman alakategorioita. Näiden arvojen avulla pystyttiin myös laske-maan niiden välinen suhde asiakasta kohden ja keskiarvo maassa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Sandvik Mining and Construction Oy, joka pää-asiassa valmistaa kallioporauslaitteita. Työ tehdään Parts & Service -divisioonassa, joka on keskittynyt jälkimarkkinaan myymällä varaosia ja huoltopalveluita.
Teoriaosuudessa tutkitaan Power BI:ta palveluna. Siinä selvitetään, mitä raportin luomiseen vaaditaan ja miten se toteutetaan. Alussa aihetta pohjustetaan business intelligencen historialla ja muilla Power BI:ta vastaavilla palveluilla.
Tietolähteitä ei saatu yhdistettyä tavalla, joka olisi tuottanut toivotun lopputuloksen. Ne saatiin kuitenkin yhdistettyä tavalla, jolla raporttiin saatiin valmiiksi tau-lukko, joka näyttää käyttäjälle asiakkaan omistamat ja 12 kuukauden aikana ostetut tuotteet ilman alakategorioita. Näiden arvojen avulla pystyttiin myös laske-maan niiden välinen suhde asiakasta kohden ja keskiarvo maassa.