Perehdytysmateriaali Mäkirannan päiväkotiin
Ervasti, Eerika (2023)
Ervasti, Eerika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935677
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli laatia selkeä perehdytysmateriaali päiväkotiin tuleville sijaisille. Perehdytysmateriaalin tarkoituksena on parantaa sijaisten samaa perehdytystä Mäkirannan päiväkodissa Rovaniemellä. Päiväkodissa perehdytys on kaikkien työntekijöiden vastuulla, sillä esihenkilö ei ole päivittäin juuri tässä toimipisteessä. Sosiaalialan ammattilaisen näkökulmasta on tärkeää, että varhaiskasvatuksessa tehtäisiin laadukasta työtä taaten lapsen edun mukaiset toimintatavat. Laatimani perehdytysmateriaali toimii perehdytyksen apuna ja tukena ja sen tarkoituksena on antaa nopeasti tarpeellinen tieto työpaikasta. Perehdytysmateriaali auttaa myös perehdyttäjiä hahmottamaan perehdytyksen kokonaisuutta, sillä sen avulla he tietävät, että mihin uusi työntekijä on jo saanut perehdytystä.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa hyödynsin laadullista tutkimusotetta. Lähdemateriaalina on käytetty alan kirjallisuutta sekä aiheesta saamaani tietoa työpaikan henkilökunnalta. Perehdytysmateriaalia laatiessani menetelmänä toimi keskustelut työyhteisön jäsenten kanssa, ne kerryttivät tietoa yksikön toiminnasta ja sijaisten kokemuksista saamastaan perehdytyksestä ja näin pystyin huomioimaan erityisesti työelämälähtöisen näkökulman. Keskustelujen sekä lähdemateriaalin pohjalta laadin ytimekkään perehdytysmateriaalin. Perehdytysmateriaali koostuu informaatio-osiosta sekä perehdytyskorteista. Lisätietoa löytyy olemassa olevasta Rovaniemen kaupungin yleisestä perehdytysoppaasta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että perehdytysmateriaalin muodostamisessa oli erittäin tärkeää kokonaiskuvan hahmottaminen. Käytännön työnkuvan tunteminen ja varhaiskasvatusalan kokonaisuuden hahmottaminen ei pelkästään riittänyt perehdytysmateriaalin muodostamiseen. Lisäksi perehdytysmateriaalin laatimiseen tarvittiin myös teoriatietoa perehdyttämisestä sekä osaamista varhaiskasvatusta määräävästä lainsäädännöstä. Näitä kaikkia tietoja yhdistellen perehdytysmateriaalin laatiminen onnistui parhaiten. Tärkeää oli myös tiivis yhteistyö päiväkodin kanssa.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa hyödynsin laadullista tutkimusotetta. Lähdemateriaalina on käytetty alan kirjallisuutta sekä aiheesta saamaani tietoa työpaikan henkilökunnalta. Perehdytysmateriaalia laatiessani menetelmänä toimi keskustelut työyhteisön jäsenten kanssa, ne kerryttivät tietoa yksikön toiminnasta ja sijaisten kokemuksista saamastaan perehdytyksestä ja näin pystyin huomioimaan erityisesti työelämälähtöisen näkökulman. Keskustelujen sekä lähdemateriaalin pohjalta laadin ytimekkään perehdytysmateriaalin. Perehdytysmateriaali koostuu informaatio-osiosta sekä perehdytyskorteista. Lisätietoa löytyy olemassa olevasta Rovaniemen kaupungin yleisestä perehdytysoppaasta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että perehdytysmateriaalin muodostamisessa oli erittäin tärkeää kokonaiskuvan hahmottaminen. Käytännön työnkuvan tunteminen ja varhaiskasvatusalan kokonaisuuden hahmottaminen ei pelkästään riittänyt perehdytysmateriaalin muodostamiseen. Lisäksi perehdytysmateriaalin laatimiseen tarvittiin myös teoriatietoa perehdyttämisestä sekä osaamista varhaiskasvatusta määräävästä lainsäädännöstä. Näitä kaikkia tietoja yhdistellen perehdytysmateriaalin laatiminen onnistui parhaiten. Tärkeää oli myös tiivis yhteistyö päiväkodin kanssa.