Utilizing shaders in 2D games
Lehtiö, Iiro (2023)
Lehtiö, Iiro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938360
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää varjostimien käyttömahdollisuuksia 2D-pelien kehityksessä. Varjostimet ovat ohjelmia, jotka muuttavat peligrafiikan piirtämistapaa. Opinnäytetyössä esitellään visuaalisen suunnittelun elementtejä videopelien kehityksessä. Työ tehtiin Juicy.games -peliyhtiön toimeksiantona.
Monet pienet pelikehittäjät välttelevät ja epäröivät varjostimien käyttöä, koska niiden käyttö vaatii taiteellista ja teknistä asiantuntemusta. Kaikissa projekteissa ei vaadita varjostimien mahdollistamia tehokkaita graafisia toteutustapoja, minkä seurauksena niiden käyttöä voidaan helposti vältellä. Varjostimilla voidaan tehdä kustannustehokkaita toteutuksia ja ne mahdollistavat loputtomia ratkaisuja erilaisiin graafisiin malleihin. Opinnäytetyö tutkii tapoja, joilla varjostimet voivat vähentää tiimien työkuormaa hyvin suunnitellussa projektissa.
Opinnäytetyö esittelee erilaisia tapoja käyttää varjostimia toimeksiantajan peliprojektissa. Varjostimien toteuttamisen tavoitteena projektissa oli tehostaa pelaajan immersiota. Tuloksena oli kaksi järjestelmää, jotka käyttävät varjostimia pelimaailman elävöittämiseksi, sekä työkalu, jonka avulla graafinen suunnittelija voi testata erilaisia varjostimia reaaliajassa. Toteutusten kautta saavutettiin parempi ymmärrys epäröinnistä, jota varjostimet aiheuttavat aloitteleville pelinkehittäjille. Toimeksiantajan pelin kehityksen jatkuessa opinnäytetyössä toteutettu työ toimii vankkana pohjana tuleville graafisille toteutuksille. This thesis serves as an introduction to the possibilities of using shaders in 2D game development. Shaders are compact programs that alter how game graphics are drawn on screen. The thesis familiarises the reader with the elements of visual design in video games. The work conducted for the thesis was commissioned by Juicy.games game company.
Many small game development teams avoid using shaders as implementing them requires a combination of artistic and technical expertise. This is compounded by the fact that some projects may not require the efficient implementations that shaders provide. Shaders can provide cost-saving implementations and offer infinite solutions to graphical paradigms. The purpose of this thesis was to explore how shaders can be utilized effectively.
The thesis highlights different methods of employing shaders in the commissioner’s game project. The result was two systems that incorporate shaders to liven up the game world and a tool for a graphic designer to evaluate different shaders in real time inside a game The implementations helped to reach a better understanding of the apprehension beginning developers have towards shaders. As the commissioner’s game’s development continues, the work carried out in this thesis serves as a firm base for further graphical implementations.
Monet pienet pelikehittäjät välttelevät ja epäröivät varjostimien käyttöä, koska niiden käyttö vaatii taiteellista ja teknistä asiantuntemusta. Kaikissa projekteissa ei vaadita varjostimien mahdollistamia tehokkaita graafisia toteutustapoja, minkä seurauksena niiden käyttöä voidaan helposti vältellä. Varjostimilla voidaan tehdä kustannustehokkaita toteutuksia ja ne mahdollistavat loputtomia ratkaisuja erilaisiin graafisiin malleihin. Opinnäytetyö tutkii tapoja, joilla varjostimet voivat vähentää tiimien työkuormaa hyvin suunnitellussa projektissa.
Opinnäytetyö esittelee erilaisia tapoja käyttää varjostimia toimeksiantajan peliprojektissa. Varjostimien toteuttamisen tavoitteena projektissa oli tehostaa pelaajan immersiota. Tuloksena oli kaksi järjestelmää, jotka käyttävät varjostimia pelimaailman elävöittämiseksi, sekä työkalu, jonka avulla graafinen suunnittelija voi testata erilaisia varjostimia reaaliajassa. Toteutusten kautta saavutettiin parempi ymmärrys epäröinnistä, jota varjostimet aiheuttavat aloitteleville pelinkehittäjille. Toimeksiantajan pelin kehityksen jatkuessa opinnäytetyössä toteutettu työ toimii vankkana pohjana tuleville graafisille toteutuksille.
Many small game development teams avoid using shaders as implementing them requires a combination of artistic and technical expertise. This is compounded by the fact that some projects may not require the efficient implementations that shaders provide. Shaders can provide cost-saving implementations and offer infinite solutions to graphical paradigms. The purpose of this thesis was to explore how shaders can be utilized effectively.
The thesis highlights different methods of employing shaders in the commissioner’s game project. The result was two systems that incorporate shaders to liven up the game world and a tool for a graphic designer to evaluate different shaders in real time inside a game The implementations helped to reach a better understanding of the apprehension beginning developers have towards shaders. As the commissioner’s game’s development continues, the work carried out in this thesis serves as a firm base for further graphical implementations.