OBD-II-vikadiagnoosiohjelmiston luominen Windows-käyttöjärjestelmälle
Karikoski, Ville (2023)
Karikoski, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138916
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda OBD-II-vikadiagnoosiohjelmisto, jonka avulla voidaan käsitellä vikakoodeja ja anturitietoja. Ohjelmisto luotiin Windows-käyttöjärjestelmälle ja sen käyttöliittymä perustui Windows Forms -luokkakirjastoon. Kommunikaatio tietokoneen ja CAN-väylän välillä toteutettiin ELM327-mikropiirin avulla. Työn aiheeseen päädyttiin, koska haluttiin harjoitella ohjelmointia hieman laajemman projektin parissa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin hieman vikadiagnoosijärjestelmien historiaa. Lisäksi perehdyttiin yleisellä tasolla sarjamuotoiseen tiedonsiirtoon ja tietoliikenneväyliin. Tietoliikenneväylistä tarkemmin tutustutttiin CAN-väylään, koska se oli työn aiheen kannalta oleellisin. Digitaalitekniikkaa käsitellään sen verran, mitä työn sisällön kannalta olisi hyvä ymmärtää. Käytännön osuudessa tutustuttiin ohjelmiston käyttöliittymään ja pääominaisuuksiin ja tarkasteltiin, miten ne saatiin toteutettua.
Ohjelmisto saatiin täyttämään tavoitteiden mukaiset vaatimukset, mutta siihen jäi aikapuutteen vuoksi vielä paljon puutteita ja kehityskohteita, joita avattiin työn lopussa. Ohjelmistoa päästiin testaamaan myös oikean ajoneuvon kanssa ja koe-tilanteen yhteydessä kerätystä datasta saatiin luotua Excel-ohjelmistossa kaavio. Todettiin, että projekti opetti paljon ja antoi uusia näkökulmia tulevaisuudenkin ohjelmointiprojekteihin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin hieman vikadiagnoosijärjestelmien historiaa. Lisäksi perehdyttiin yleisellä tasolla sarjamuotoiseen tiedonsiirtoon ja tietoliikenneväyliin. Tietoliikenneväylistä tarkemmin tutustutttiin CAN-väylään, koska se oli työn aiheen kannalta oleellisin. Digitaalitekniikkaa käsitellään sen verran, mitä työn sisällön kannalta olisi hyvä ymmärtää. Käytännön osuudessa tutustuttiin ohjelmiston käyttöliittymään ja pääominaisuuksiin ja tarkasteltiin, miten ne saatiin toteutettua.
Ohjelmisto saatiin täyttämään tavoitteiden mukaiset vaatimukset, mutta siihen jäi aikapuutteen vuoksi vielä paljon puutteita ja kehityskohteita, joita avattiin työn lopussa. Ohjelmistoa päästiin testaamaan myös oikean ajoneuvon kanssa ja koe-tilanteen yhteydessä kerätystä datasta saatiin luotua Excel-ohjelmistossa kaavio. Todettiin, että projekti opetti paljon ja antoi uusia näkökulmia tulevaisuudenkin ohjelmointiprojekteihin.