Yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
Auno, Susanna (2015)
Auno, Susanna
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081128
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on markkinointimateriaalin luominen toimeksiantajalle digitaalisia kanavia varten. Toimeksiantaja on oululainen start up -yritys Visualligent Oy, joka tällä hetkellä myy suunnittelupalveluitaan yritysasiakkaille. Käytännössä opinnäytetyön puitteissa suunniteltiin yritykselle visuaalinen ilme sekä suunniteltiin ja toteutettiin verkkosivusto.
Yritykselle tuotettiin tietoa kilpailijoista ja digitaalisesta markkinoinnista eri kanavissa sekä suunniteltiin markkinointia näihin. Opinnäytetyön puitteissa luotiin tili LinkedIn-palveluun, jota on tarkoitus jatkossa hyödyntää markkinointikanavana. Muita tilejä avataan tarpeen mukaan myöhemmin.
Kilpailija-analyysi ei ollut kovin syvällistä, vaan tarkoitus oli kartoittaa alan toimijoita sekä käydä läpi heidän verkkosivustojaan benchmarking-hengessä.
Tietoa on hankittu digitaalisista lähteistä, joista löytyy ajantasaisin tieto nykyisistä digitaalisen markkinoinnin käytänteistä ja trendeistä. Digitaalista markkinointia harjoittavat yritykset tuottavat myös omaa tutkimusmateriaalia omalta alaltaan, ja sitä on hyödynnetty mahdollisuuksien mukaan. Omaa tutkimusta LinkedIn-mainonnasta sekä markkinoinnin suuntaamisesta yritettiin toteuttaa, muttei siinä onnistuttu.
Työn lopputuloksia on pyritty testaamaan verkkosivuston osalta käyttäjillä. Pienehkö otanta henkilöitä, joiden taitojen katsottiin vastaavan kohderyhmää, saatiin testaamaan verkkosivustoa, ja tuloksia tullaan hyödyntämään sivuston kehityksessä jatkossa.
Työ sisälsi myös visuaalisen yritysilmeen suunnittelun, jota ei ole testattu käyttäjillä. Sen osalta tyydyttiin toimeksiantajan hyväksyntään. Visuaalinen ilme toteutettiin toimeksiantajan toiveiden perusteella omaa näkemystä hyödyntäen. Värit, typografia, asettelu ja kuvallisen kerronnan ohjeistus ovat harkittu kokonaisuus, jonka puitteissa yrityksen visuaalista viestintää jatkossa toteutetaan. Täydellistä graafista ohjeistusta ei vielä ole tehty, mutta se tullaan jatkossa toteuttamaan nykyisen ohjeistuksen pohjalta tarkentaen. Graafinen ohjeistus tulee olemaan tarpeellinen, jotta visuaalinen markkinointi jatkossa olisi yhteneväistä.
Jatkotoimenpiteinä yrityksen markkinointimateriaalia ja sisältöä, markkinointia ja sivustoa kehitetään edelleen sitä mukaa, kun yrityksen toiminta sitä edellyttää. Opinnäytetyössä on luotu perusta tuleville toimenpiteille. This bachelor thesis was conducted for a local start up venture Visualligent Oy. The task was to design and implement visual marketing material for digital marketing channels and investigate digital marketing opportunities. At the moment Visualligent Oy sells design services for business customers, and thus the work was business customer oriented. The work involved designing and building the company website, designing the visual identity material and instructions for the com-pany and searching for the valid digital marketing channels.
Information about the competitors was produced during the process. The competitor analysis was not profound, but merely a tool for mapping the current competition and to have a benchmark case for the website design.
Information has been derived from various sources on the internet, as the material that’s most valid and up-to-date, can only be found online. The current trends and modern online marketing tools are hard to find in books. Companies selling digital marketing services often offer their own research material for visitor, and this material has been utilized in this thesis. The attempts to run an own study about the effectiveness of LinkedIn marketing and the preferences of the target group came to a dead end and only served as an example on how to do things in the wrong way.
The outcomes of web design work has been validated by a very light user test, that revealed mostly the predictable existing problems and some personal preferences of the users. The test subjects were collected by personal and group invitations on Facebook, and it was aimed to peo-ple who would share the abilities of the target population as Internet users. The test results will be utilized in the ongoing development of the site.
The design and implementation of the visual material has not been tested but approved by the client. The final material included a company logo, visual marketing material and instructions for the use of visual material and the complete design of the website. The design followed the wishes of the client, and was completed by the vision and intuition of the designer. Colors, typography and the instructions for visual story telling form a balanced reference set for the design of the future visual marketing material of the company.
Yritykselle tuotettiin tietoa kilpailijoista ja digitaalisesta markkinoinnista eri kanavissa sekä suunniteltiin markkinointia näihin. Opinnäytetyön puitteissa luotiin tili LinkedIn-palveluun, jota on tarkoitus jatkossa hyödyntää markkinointikanavana. Muita tilejä avataan tarpeen mukaan myöhemmin.
Kilpailija-analyysi ei ollut kovin syvällistä, vaan tarkoitus oli kartoittaa alan toimijoita sekä käydä läpi heidän verkkosivustojaan benchmarking-hengessä.
Tietoa on hankittu digitaalisista lähteistä, joista löytyy ajantasaisin tieto nykyisistä digitaalisen markkinoinnin käytänteistä ja trendeistä. Digitaalista markkinointia harjoittavat yritykset tuottavat myös omaa tutkimusmateriaalia omalta alaltaan, ja sitä on hyödynnetty mahdollisuuksien mukaan. Omaa tutkimusta LinkedIn-mainonnasta sekä markkinoinnin suuntaamisesta yritettiin toteuttaa, muttei siinä onnistuttu.
Työn lopputuloksia on pyritty testaamaan verkkosivuston osalta käyttäjillä. Pienehkö otanta henkilöitä, joiden taitojen katsottiin vastaavan kohderyhmää, saatiin testaamaan verkkosivustoa, ja tuloksia tullaan hyödyntämään sivuston kehityksessä jatkossa.
Työ sisälsi myös visuaalisen yritysilmeen suunnittelun, jota ei ole testattu käyttäjillä. Sen osalta tyydyttiin toimeksiantajan hyväksyntään. Visuaalinen ilme toteutettiin toimeksiantajan toiveiden perusteella omaa näkemystä hyödyntäen. Värit, typografia, asettelu ja kuvallisen kerronnan ohjeistus ovat harkittu kokonaisuus, jonka puitteissa yrityksen visuaalista viestintää jatkossa toteutetaan. Täydellistä graafista ohjeistusta ei vielä ole tehty, mutta se tullaan jatkossa toteuttamaan nykyisen ohjeistuksen pohjalta tarkentaen. Graafinen ohjeistus tulee olemaan tarpeellinen, jotta visuaalinen markkinointi jatkossa olisi yhteneväistä.
Jatkotoimenpiteinä yrityksen markkinointimateriaalia ja sisältöä, markkinointia ja sivustoa kehitetään edelleen sitä mukaa, kun yrityksen toiminta sitä edellyttää. Opinnäytetyössä on luotu perusta tuleville toimenpiteille.
Information about the competitors was produced during the process. The competitor analysis was not profound, but merely a tool for mapping the current competition and to have a benchmark case for the website design.
Information has been derived from various sources on the internet, as the material that’s most valid and up-to-date, can only be found online. The current trends and modern online marketing tools are hard to find in books. Companies selling digital marketing services often offer their own research material for visitor, and this material has been utilized in this thesis. The attempts to run an own study about the effectiveness of LinkedIn marketing and the preferences of the target group came to a dead end and only served as an example on how to do things in the wrong way.
The outcomes of web design work has been validated by a very light user test, that revealed mostly the predictable existing problems and some personal preferences of the users. The test subjects were collected by personal and group invitations on Facebook, and it was aimed to peo-ple who would share the abilities of the target population as Internet users. The test results will be utilized in the ongoing development of the site.
The design and implementation of the visual material has not been tested but approved by the client. The final material included a company logo, visual marketing material and instructions for the use of visual material and the complete design of the website. The design followed the wishes of the client, and was completed by the vision and intuition of the designer. Colors, typography and the instructions for visual story telling form a balanced reference set for the design of the future visual marketing material of the company.