Yläkouluikäisten nuorten kouluhaluttomuus Etelä-Savossa
Mikkonen, Suvi; Torvinen, Alina (2014)
Mikkonen, Suvi
Torvinen, Alina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615750
Tiivistelmä
Kouluhaluttomuus on sekä tahdosta riippuvaa että riippumatonta koulukieltäytymistä, koulutilanteiden välttelyä ja motivaation puutetta kouluun sekä koulutilanteisiin liittyen. Kouluhaluttomuus ilmenee nuorella esimerkiksi mittavina poissaoloina sekä huonona koulumenestyksenä. Kouluhaluttomuuden käsite Suomessa ei ole vakiintunut vaan puhutaan myös esimerkiksi koulutusmotivaation puutteesta, joka kuitenkin viittaa enemmän toisen asteen koulutukseen.
Tässä opinnäytteessä tutkimme laadullisen tutkimuksen menetelmin yläkouluikäisten nuorten kokemuksia kouluhaluttomuudesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua (n=9). Pyrimme työssä vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Kuinka kouluhaluttomuus ilmenee? Mikä aiheuttaa kouluhaluttomuutta?
Tutkimustulokset on jaettu koulusidonnaisiin asioihin ja opettajan merkitykseen. Aineistossa esiin nousi opettajan vahva merkitys koulumotivaatioon. Tämän lisäksi esille nousevia asioita olivat muun muassa tulevaisuudesta motivaation ammentaminen sekä kouluympäristön vaihtuvuuden suuri merkitys nuoren koulu-uralla.
Pohdinnassa ja johtopäätöksissä toimme esille mielestämme tutkimusaineistostamme mielenkiintoisimpia ja tärkeimpiä aiheita sekä aineiston tulkinnan ja pohdinnan tuloksena syntyneitä ajatuksiamme. Näitä olivat mielestämme nuorten moniongelmaisuus, motivaation ja koulutusmotivaation suhde, ympäristön vaihtuvuuden merkitys sekä syrjäytyminen yhteiskunnassamme.
Tässä opinnäytteessä tutkimme laadullisen tutkimuksen menetelmin yläkouluikäisten nuorten kokemuksia kouluhaluttomuudesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua (n=9). Pyrimme työssä vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Kuinka kouluhaluttomuus ilmenee? Mikä aiheuttaa kouluhaluttomuutta?
Tutkimustulokset on jaettu koulusidonnaisiin asioihin ja opettajan merkitykseen. Aineistossa esiin nousi opettajan vahva merkitys koulumotivaatioon. Tämän lisäksi esille nousevia asioita olivat muun muassa tulevaisuudesta motivaation ammentaminen sekä kouluympäristön vaihtuvuuden suuri merkitys nuoren koulu-uralla.
Pohdinnassa ja johtopäätöksissä toimme esille mielestämme tutkimusaineistostamme mielenkiintoisimpia ja tärkeimpiä aiheita sekä aineiston tulkinnan ja pohdinnan tuloksena syntyneitä ajatuksiamme. Näitä olivat mielestämme nuorten moniongelmaisuus, motivaation ja koulutusmotivaation suhde, ympäristön vaihtuvuuden merkitys sekä syrjäytyminen yhteiskunnassamme.