Hur unga kvinnors köpbeteende av skönhetsprodukter påverkas av vad de ser på TikTok : En kvalitativ studie med intervju som metod
Malmström, Maud (2024)
Malmström, Maud
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072646
Tiivistelmä
Syftet med studien är att ta reda på hur TikTok påverkar unga kvinnors köp av skönhetsprodukter. Ämnet är valt baserat på mina intressen och vilja att fördjupa mig inom ämnet. Forskningsfrågan är: Hur påverkas unga kvinnors köpbeteende av skönhetsprodukter av vad de ser på TikTok? Studien är avgränsad till unga kvinnor i åldern 18–24 som bor i huvudstadsregionen i Finland. Teori som användes är digital marknadsföring, sociala medier, TikTok, influencer, konsumentbeteende, AIDA och generation Z:s köpbeteende. För undersökningen valdes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fem
respondenter. Resultatet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. I resultaten kom det fram att många använder Tiktok upp till flera timmar varje dag, vilket gör att de får massor med intryck. Influencers påverkar unga kvinnor då de inspirerar dem och delar ut rabattkoder vilket kan leda till köp. Unga kvinnor påverkas av TikTok under flera delar av köpprocessen av skönhetsprodukter. Många unga kvinnor köper skönhetsprodukter som de ser på TikTok vilket ökar deras konsumtion alternativt att de ersätter produkter med nya. Impulsköp och upptäckt av nya produkter är vanligt till följd av användning av TikTok.
respondenter. Resultatet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. I resultaten kom det fram att många använder Tiktok upp till flera timmar varje dag, vilket gör att de får massor med intryck. Influencers påverkar unga kvinnor då de inspirerar dem och delar ut rabattkoder vilket kan leda till köp. Unga kvinnor påverkas av TikTok under flera delar av köpprocessen av skönhetsprodukter. Många unga kvinnor köper skönhetsprodukter som de ser på TikTok vilket ökar deras konsumtion alternativt att de ersätter produkter med nya. Impulsköp och upptäckt av nya produkter är vanligt till följd av användning av TikTok.