Kaveri mielessä : raportti KAMU-oppituntien toimivuudesta yläasteikäisille nuorille
Tuovinen, Harri (2024)
Tuovinen, Harri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092712
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö ja opinnäytetyö analysoi ja havainnoi KAMU Kaveri mielessä -oppituntien vaikutusta ja toimivuutta peruskoulun yläasteikäisille nuorille, jotka vastasivat ennakko- ja loppukyselyihin ennen ja jälkeen KAMU-tuntien, syksyllä 2023 Rauman seudulla, jossa kyselyt toteutettiin Webropol-kyselyillä. KAMU-tunnit ovat neljän oppitunnin kokonaisuus, jonka aikana nuori saa välineitä omasta jaksamisesta ja mielenterveydestä huolehtimiseen, kaverin tukemiseen, huolen puheeksi ottamiseen kaverin kanssa sekä siihen, milloin kaverin tilanne on vietävä aikuisen tai ammattilaisen tietoon. KAMU Kaveri mielessä -oppitunnit on suunnattu 7.–9.-luokkalaisille yläasteikäisille nuorille ja tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada vastauksia siihen, miten KAMU-tunnit vaikuttivat nuorten mielenterveysosaamiseen ja taitoihin tukea kaveria, mikä nuorten mielestä oli KAMU-tunneilla kiinnostavinta tai hyödyllisintä ja mitä nuoret kokivat oppineensa KAMU-tunneilla. KAMU-tunteja on pidetty syksyllä 2022 ja hiukan uudistetulla sisällöllä ja ilmeellä syksyllä 2023.
Tietoperustana tässä opinnäytetyössä on työn tilaajan eli MIELI ry:n tuottaman tiedon lisäksi, positiiviseen psykologiaan, kehityspsykologiaan, inkluusioon ja nuorten mielenterveyteen liittyviä teoksia sekä artikkeleita. Menetelmäosiossa on hyödynnetty määrälliseen ja laadulliseen sisällönanalyysiin liittyvää tietoperustaa. Opinnäytetyö on pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen ja kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä on myös mukana, kyselyjen avovastauksien vuoksi. Kyselyjen analysointi ja havainnointi tehtiin aineiston määrällisellä ja laadullisella sisällönananalyysillä sekä teemoittelulla.
Opinnäytetyön tarpeellisuuden näkökulmasta opinnäytetyön tilaaja, MIELI Suomen Mielenterveys ry, Rauman seudun hanke ja KAMU-kyselyjen koulut saavat arvokasta tietoa KAMU-tuntien toimivuudesta ja voivat tuloksien pohjalta kehittää tuntikokonaisuutta ja sen sisältöä entisestään. Perusopetuksen oppilaitoksille tämän opinnäytetyön tulokset antavat myös tärkeää tietoa siitä, miten mielenterveystaitojen opetus vaikuttaa oppilaisiin, sillä mielenterveystaidot kuuluvat nykyisin perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää myös valtakunnallisella tasolla. Tämä työ tuottaa tässä opinnäytetyössä mukana olleille kouluille koulukohtaisia yksilöllisempiä tuloksia, joka on tämän opinnäytetyön tuotos. Yhteisöpedagogin ammatillisuuden näkökulmasta opinnäytetyö liittyy koulunuorisotyöhön, joka on yleistynyt oppilaitoksissa viime vuosina.
KAMU Kaveri mielessä -tunnit liittyvät perusopetuksen opetussuunnitelmien sisältöihin ja suoranaisesti tiettyihin oppiaineisiin, kuten muun muassa äidinkieleen, yhteiskuntaoppiin, uskontoon ja terveystietoon, ja nämä sisällöt ovat myös kirjattu nykyiseen Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin (2022).
Tietoperustana tässä opinnäytetyössä on työn tilaajan eli MIELI ry:n tuottaman tiedon lisäksi, positiiviseen psykologiaan, kehityspsykologiaan, inkluusioon ja nuorten mielenterveyteen liittyviä teoksia sekä artikkeleita. Menetelmäosiossa on hyödynnetty määrälliseen ja laadulliseen sisällönanalyysiin liittyvää tietoperustaa. Opinnäytetyö on pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen ja kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä on myös mukana, kyselyjen avovastauksien vuoksi. Kyselyjen analysointi ja havainnointi tehtiin aineiston määrällisellä ja laadullisella sisällönananalyysillä sekä teemoittelulla.
Opinnäytetyön tarpeellisuuden näkökulmasta opinnäytetyön tilaaja, MIELI Suomen Mielenterveys ry, Rauman seudun hanke ja KAMU-kyselyjen koulut saavat arvokasta tietoa KAMU-tuntien toimivuudesta ja voivat tuloksien pohjalta kehittää tuntikokonaisuutta ja sen sisältöä entisestään. Perusopetuksen oppilaitoksille tämän opinnäytetyön tulokset antavat myös tärkeää tietoa siitä, miten mielenterveystaitojen opetus vaikuttaa oppilaisiin, sillä mielenterveystaidot kuuluvat nykyisin perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää myös valtakunnallisella tasolla. Tämä työ tuottaa tässä opinnäytetyössä mukana olleille kouluille koulukohtaisia yksilöllisempiä tuloksia, joka on tämän opinnäytetyön tuotos. Yhteisöpedagogin ammatillisuuden näkökulmasta opinnäytetyö liittyy koulunuorisotyöhön, joka on yleistynyt oppilaitoksissa viime vuosina.
KAMU Kaveri mielessä -tunnit liittyvät perusopetuksen opetussuunnitelmien sisältöihin ja suoranaisesti tiettyihin oppiaineisiin, kuten muun muassa äidinkieleen, yhteiskuntaoppiin, uskontoon ja terveystietoon, ja nämä sisällöt ovat myös kirjattu nykyiseen Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin (2022).