Beckhoff logiikan- ja servomoottoriohjauksen oppimisympäristön suunnittelu, toteutus ja käyttöönotto.
Urpunen, Janne (2014)
Urpunen, Janne
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa, ja ottaa käyttöön oppimisympäristö, jossa käyttäjät voivat tutustua servomoottorien toimintaan, käyttöön sekä ohjaukseen ohjelmoitavan logiikan kautta.
Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön kokonaisuuteen liittyviä osia ja niiden toimintaa. Lisäksi osuudessa esitellään oppimisympäristön laitteisto sekä laitteiston valmistaja. Laitteiston pohjalta tulee suunnitella oppimisympäristö ja toteuttaa se.
Aineistona opinnäytetyössä käytettiin ensisijaisesti laitteiston valmistajien omia dokumentteja, koska opinnäytetyön tärkeimpänä tuotoksena on itse oppimisympäristön toteuttaminen. Oppimisympäristöä varten tuotettiin suunnitelma siitä, kuinka laitteisto sijoitetaan ja kuinka käyttäjä tulee ohjaamaan sitä. Tarvittavat osat tilattiin ja hankittiin suunnitelmien pohjilta. Lopuksi ympäristö koottiin, johdotettiin, sekä testattiin.
Lopputuloksena saatiin laitteistosta koottua oppimisympäristö ja testattua sen osien toimivuus. Oppimisympäristö testattiin luomalla testiohjelma logiikalle. Tämän ohjelman luonnin yhteydessä kirjoitettiin myös dokumentaatio, jonka avulla käyttäjä pääsee nopeasti alkuun laitteiston kanssa.
Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön kokonaisuuteen liittyviä osia ja niiden toimintaa. Lisäksi osuudessa esitellään oppimisympäristön laitteisto sekä laitteiston valmistaja. Laitteiston pohjalta tulee suunnitella oppimisympäristö ja toteuttaa se.
Aineistona opinnäytetyössä käytettiin ensisijaisesti laitteiston valmistajien omia dokumentteja, koska opinnäytetyön tärkeimpänä tuotoksena on itse oppimisympäristön toteuttaminen. Oppimisympäristöä varten tuotettiin suunnitelma siitä, kuinka laitteisto sijoitetaan ja kuinka käyttäjä tulee ohjaamaan sitä. Tarvittavat osat tilattiin ja hankittiin suunnitelmien pohjilta. Lopuksi ympäristö koottiin, johdotettiin, sekä testattiin.
Lopputuloksena saatiin laitteistosta koottua oppimisympäristö ja testattua sen osien toimivuus. Oppimisympäristö testattiin luomalla testiohjelma logiikalle. Tämän ohjelman luonnin yhteydessä kirjoitettiin myös dokumentaatio, jonka avulla käyttäjä pääsee nopeasti alkuun laitteiston kanssa.