Välähdyksiä lasten maailmasta : valokuva-analyysi pääkaupunkiseudun 3-5-vuotiaiden lasten leikillisistä oppimisympäristöistä
Saarinen, Laura (2014)
Saarinen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516730
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia leikillisiä, fyysisiä oppimisympäristöjä pääkaupunkiseudun 3—5–vuotiaiden päiväkotiryhmissä on. Lisäksi selvitettiin, millaisia hyvän oppimisympäristön piirteitä tutkimusaineistossa esiintyy. Tutkimus on rajattu kunnallisiin päiväkoteihin. Tutkimus on osa pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Soccan hanketta ”Leikki ja leikilliset oppimisympäristöt pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 2014—2016”. Tutkimuksen taustalla oleva teoria käsittelee leikkiä, leikillisyyttä sekä pienten lasten oppimisympäristöjä. Lasten oppimista on käsitelty erityisesti sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Oppimisympäristöt puolestaan on rajattu fyysisiin oppimisympäristöihin.
Tutkimusaineisto on kerätty valokuvaamalla 3—5–vuotiaiden lasten leikillisiä oppimisympäristöjä kymmenessä eri pääkaupunkiseudun päiväkodissa kevään 2014 aikana. Kuvat on analysoitu laadullisen kuva-analyysin avulla. Analyysissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa ohjaavina käsitteinä on käytetty viittä hyvän oppimisympäristön elementtiä, joita ovat päämääräsuuntautuneisuus, kompleksisuus ja autenttisuus, vuorovaikutteisuus, eettinen ja moraalinen reflektointi sekä arvioinnin ja seurannan mahdollisuudet (Kronqvist & Kumpulainen 2011, 50–51).
Aineistosta ilmeni, että päiväkotien 3—5-vuotiaiden leikilliset oppimisympäristöt olivat pääosin monipuolisia ja niistä löytyi runsaasti hyvän oppimisympäristön elementtejä. Hyvän oppimisympäristön elementeistä erityisesti vuorovaikutteisuus korostui sekä sisällä että ulkona. Arvioinnin ja seurannan mahdollisuuksia puolestaan näkyi aineistossa vähiten, erityisesti ulkotilojen osalta. Pienessä osassa aineistoa sisätiloissa esiintyi suunnittelemattomuutta ja tilojen yksipuolisuutta. Ulkotilat puolestaan olivat pääosin monipuolisia ja erityisesti rakennettuja leikkivälineitä oli useissa pihoissa runsas valikoima. Luonnoksi luokiteltuja elementtejä aineistossa oli vähän. Sekä sisällä että ulkona oli useimmissa päiväkodeissa runsas irtain leikkivälineistö. Jotta hyvän oppimisympäristön elementit näkyisivät, edellyttää se useissa oppimisympäristöissä toimimisessa kasvattajan tukea ja ammatillista osaamista. Leikillisiä oppimisympäristöjä suunniteltaessa olisi kiinnitettävä huomiota arvioinnin ja seurannan mahdollisuuksien lisäämiseen erityisesti ulkotiloissa sekä ruumiillisuuden ja toiminnallisuuden lisäämiseen sisätiloissa.
Tutkimusaineisto on kerätty valokuvaamalla 3—5–vuotiaiden lasten leikillisiä oppimisympäristöjä kymmenessä eri pääkaupunkiseudun päiväkodissa kevään 2014 aikana. Kuvat on analysoitu laadullisen kuva-analyysin avulla. Analyysissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa ohjaavina käsitteinä on käytetty viittä hyvän oppimisympäristön elementtiä, joita ovat päämääräsuuntautuneisuus, kompleksisuus ja autenttisuus, vuorovaikutteisuus, eettinen ja moraalinen reflektointi sekä arvioinnin ja seurannan mahdollisuudet (Kronqvist & Kumpulainen 2011, 50–51).
Aineistosta ilmeni, että päiväkotien 3—5-vuotiaiden leikilliset oppimisympäristöt olivat pääosin monipuolisia ja niistä löytyi runsaasti hyvän oppimisympäristön elementtejä. Hyvän oppimisympäristön elementeistä erityisesti vuorovaikutteisuus korostui sekä sisällä että ulkona. Arvioinnin ja seurannan mahdollisuuksia puolestaan näkyi aineistossa vähiten, erityisesti ulkotilojen osalta. Pienessä osassa aineistoa sisätiloissa esiintyi suunnittelemattomuutta ja tilojen yksipuolisuutta. Ulkotilat puolestaan olivat pääosin monipuolisia ja erityisesti rakennettuja leikkivälineitä oli useissa pihoissa runsas valikoima. Luonnoksi luokiteltuja elementtejä aineistossa oli vähän. Sekä sisällä että ulkona oli useimmissa päiväkodeissa runsas irtain leikkivälineistö. Jotta hyvän oppimisympäristön elementit näkyisivät, edellyttää se useissa oppimisympäristöissä toimimisessa kasvattajan tukea ja ammatillista osaamista. Leikillisiä oppimisympäristöjä suunniteltaessa olisi kiinnitettävä huomiota arvioinnin ja seurannan mahdollisuuksien lisäämiseen erityisesti ulkotiloissa sekä ruumiillisuuden ja toiminnallisuuden lisäämiseen sisätiloissa.