Kokemuksia ja näkemyksiä lapsilähtöisestä tavoitteen asettamisesta toimintaterapiassa : Metasynteesi
Kytö, Heidi (2024)
Kytö, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245028
Tiivistelmä
Toimintaterapia on tavoitteellista kuntoutusta. Tavoitteen asettaminen on yksi tärkeimmistä toimintaterapiaprosessin vaiheista. Asiakkaan tulee lähtökohtaisesti määrittää itse tavoitteensa toimintaterapialle, jotta tavoite on aidosti merkityksellinen. Tavoitteen määrittäminen on lapsille monesti haastavaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään lapsilähtöistä tavoitteen asettamista. Lapsilähtöisestä tavoitteen asettamisesta toimintaterapiassa on olemassa vähän tutkimustietoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa metasynteesi, jolla saataisiin vastaus ennalta määritettyyn tutkimuskysymykseen: Miten lapsilähtöinen tavoitteen asettaminen koetaan toimintaterapiassa lasten, huoltajien ja toimintaterapeuttien näkökulmasta?
Aineistohaku toteutettiin Cinahl Ultimate, MEDLINE ja OTseeker -tietokantoihin. Mukaan valittiin neljä englanninkielistä alkuperäistutkimusta vuosilta 2018-2022. Metasynteesin tuloksena löydettiin kaksi päätulosta. Osallistujien mukaan lapsilähtöisessä tavoitteen asettamisessa Yhteistyön merkitys on tärkeä ja lapsilähtöinen tavoitteen asettaminen Saa aikaan muutoksen. Metasynteesin tuloksena saatiin kuusi kategoriaa: Tarvitaan toimintaterapeutin ammatillista osaamista, Tarvitaan lapsen kohtaamista, Tarvitaan vanhempien aktiivisuutta, Kasvattaa lapsen motivaatiota, Hyviä vaikutuksia toimintaterapian tuloksiin ja Vaikuttaa vanhempien motivaatioon.
Metasynteesin tulosten johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsilähtöinen tavoitteen asettaminen on toteutunut vaihtelevasti ja tavoitteen asettaminen ei ole monesti ollut lapsilähtöistä. Lapsilähtöisellä tavoitteen asettamilla voi positiivisia vaikutuksia lapsen ja vanhempien motivaatioon sitoutua toimintaterapiaan. Lapsilähtöisellä tavoitteen asettamisella on toimintaterapian tuloksiin hyviä vaikutuksia. Opinnäytetyön tuloksen pohjalta voidaan todeta suomalaisen laadullisen tutkimuksen tarve lapsilähtöisestä tavoitteen asettamisesta toimintaterapiassa. Tavoitteen asettamisen lapsilähtöisyyteen vaikuttavat monet tekijät, joihin voidaan pyrkiä vastaamaan. Tavoitteen asettamista voidaan muuttaa lapsilähtöisemmäksi monin tavoin tukemalla lasta osallistumisessa huomioimalla lapsen yksilölliset tarpeet.
Aineistohaku toteutettiin Cinahl Ultimate, MEDLINE ja OTseeker -tietokantoihin. Mukaan valittiin neljä englanninkielistä alkuperäistutkimusta vuosilta 2018-2022. Metasynteesin tuloksena löydettiin kaksi päätulosta. Osallistujien mukaan lapsilähtöisessä tavoitteen asettamisessa Yhteistyön merkitys on tärkeä ja lapsilähtöinen tavoitteen asettaminen Saa aikaan muutoksen. Metasynteesin tuloksena saatiin kuusi kategoriaa: Tarvitaan toimintaterapeutin ammatillista osaamista, Tarvitaan lapsen kohtaamista, Tarvitaan vanhempien aktiivisuutta, Kasvattaa lapsen motivaatiota, Hyviä vaikutuksia toimintaterapian tuloksiin ja Vaikuttaa vanhempien motivaatioon.
Metasynteesin tulosten johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsilähtöinen tavoitteen asettaminen on toteutunut vaihtelevasti ja tavoitteen asettaminen ei ole monesti ollut lapsilähtöistä. Lapsilähtöisellä tavoitteen asettamilla voi positiivisia vaikutuksia lapsen ja vanhempien motivaatioon sitoutua toimintaterapiaan. Lapsilähtöisellä tavoitteen asettamisella on toimintaterapian tuloksiin hyviä vaikutuksia. Opinnäytetyön tuloksen pohjalta voidaan todeta suomalaisen laadullisen tutkimuksen tarve lapsilähtöisestä tavoitteen asettamisesta toimintaterapiassa. Tavoitteen asettamisen lapsilähtöisyyteen vaikuttavat monet tekijät, joihin voidaan pyrkiä vastaamaan. Tavoitteen asettamista voidaan muuttaa lapsilähtöisemmäksi monin tavoin tukemalla lasta osallistumisessa huomioimalla lapsen yksilölliset tarpeet.