Jyväskylän seudullisen joukkoliikenteen kustannusjakoperiaatteet
Huttunen, Matias (2024)
Huttunen, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224979
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kustannusjakoperiaatteita Jyväskylän seudullisen joukkoliikenneviranomai-sen, Linkin, uudelle toimivalta alueelle. Siihen liittyi vuoden 2024 alussa Toivakka, Hankasalmi, Petäjävesi sekä Äänekoski. Tarkoituksena oli löytää malliesimerkkejä kustannusjakoon muista Suomen kaupungeis-ta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Ensin tutkittiin kirjallisten lähteiden avulla kustannus- ja tulon lähteitä sekä joukkoliikenteen järjestämistä. Suuri osa tutkimuksesta toteutettiin puolistrukturoi-tua haastattelumenetelmää käyttäen. Työtä varten toteutettiin seitsemän asiantuntijahaastattelua eri joukkoliikenneviranomaisten kanssa.
Haastatteluissa saatujen tulosten perusteella todettiin, että jokaisella toimivaltaisella joukkoliikennevi-ranomaisella on omanlaiset mallit kustannusten ja tulojen jakamiseen. On yleistä jakaa kustannukset eri tavoin kuntarajat ylittävän ja kuntarajojen sisäpuolella pysyvän liikenteen kesken. Kuntien asukasluku ja linjakilometrit nousivat haastatteluissa esille kustannusten jakoon vaikuttavina tekijöinä.
Johtopäätöksenä syntyi ehdotuksia toimeksiantajalle kustannustenjaon toteuttamiseksi. Linjakilometri-perusteinen vaihtoehto osoittautui tutkimuksen perusteella parhaaksi. Se ei kuitenkaan sellaisenaan ollut toimiva Linkin alueelle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Ensin tutkittiin kirjallisten lähteiden avulla kustannus- ja tulon lähteitä sekä joukkoliikenteen järjestämistä. Suuri osa tutkimuksesta toteutettiin puolistrukturoi-tua haastattelumenetelmää käyttäen. Työtä varten toteutettiin seitsemän asiantuntijahaastattelua eri joukkoliikenneviranomaisten kanssa.
Haastatteluissa saatujen tulosten perusteella todettiin, että jokaisella toimivaltaisella joukkoliikennevi-ranomaisella on omanlaiset mallit kustannusten ja tulojen jakamiseen. On yleistä jakaa kustannukset eri tavoin kuntarajat ylittävän ja kuntarajojen sisäpuolella pysyvän liikenteen kesken. Kuntien asukasluku ja linjakilometrit nousivat haastatteluissa esille kustannusten jakoon vaikuttavina tekijöinä.
Johtopäätöksenä syntyi ehdotuksia toimeksiantajalle kustannustenjaon toteuttamiseksi. Linjakilometri-perusteinen vaihtoehto osoittautui tutkimuksen perusteella parhaaksi. Se ei kuitenkaan sellaisenaan ollut toimiva Linkin alueelle.