Autokaupan muutoksen tuulet : vaihtoehtoja auton hankintaan
Skyttä, Martin (2024)
Skyttä, Martin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275240
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee auton hankkimisen vaihtoehtoja, ja tuo näkökulman autokauppaan myös alalla tapahtuvien muutosten myötä. Tarkoituksena on, että alasta tietämättömällekin avautuisi näkemys alan nykytilanteesta ja sitä kautta vaikutuksista auton hankinnassa huomioitaviin asioihin. Opinnäytetyö on tarkoitettu jokaiselle luettavaksi ja tueksi auton hankintaan.
Työn kattavin osuus perustuu auton ostamisen vaihtoehtoihin, kuten autokaupan rahoittamiseen käteisellä, rahoitusyhtiön rahoituksella, yksityisleasingillä tai esimerkiksi työsuhdeauton muodossa. Tarkoitus on luoda lukijalle eri vaihtoehdoista kattavasti näkökulmia niin puolesta kuin vastaan. Tämän avulla lukija pystyy pohtimaan itselleen sopivaa auton hankkimisen muotoa. Työn loppuosassa paneudutaan vielä auton toimitusketjun vaikeuksiin tällä hetkelle, mikä osaltaan vaikuttaa myös kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Siihen vaikuttavia asioita on esimerkiksi globaali komponenttipula sekä Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Lopuksi työssä käsitellään vielä autokaupan tulevaisuuden näkymää, ja pohditaan, millaisia mahdollisia muutoksia ja niitä aiheuttavia tekijöitä markkinoilla voi tapahtua.
Työn tavoitteena on siis toimia oppaana auton hankinnassa ja auttaa kuluttajaa hahmottamaan maailman muutosten vaikutuksia myös auton ostamiseen. Työssä paneudutaan muun muassa käyttövoimamuutoksen mukana tuomiin asioihin, kuten uusien automerkkien mahdollisuuksiin rantautua eurooppalaisille markkinoille ja sen vaikutuksiin myös auton hankintaan. Tavoitteena on myös samalla nostaa esiin syitä, joihin uuden auton ostajan ostopäätös perustuu.
Työn kattavin osuus perustuu auton ostamisen vaihtoehtoihin, kuten autokaupan rahoittamiseen käteisellä, rahoitusyhtiön rahoituksella, yksityisleasingillä tai esimerkiksi työsuhdeauton muodossa. Tarkoitus on luoda lukijalle eri vaihtoehdoista kattavasti näkökulmia niin puolesta kuin vastaan. Tämän avulla lukija pystyy pohtimaan itselleen sopivaa auton hankkimisen muotoa. Työn loppuosassa paneudutaan vielä auton toimitusketjun vaikeuksiin tällä hetkelle, mikä osaltaan vaikuttaa myös kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Siihen vaikuttavia asioita on esimerkiksi globaali komponenttipula sekä Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Lopuksi työssä käsitellään vielä autokaupan tulevaisuuden näkymää, ja pohditaan, millaisia mahdollisia muutoksia ja niitä aiheuttavia tekijöitä markkinoilla voi tapahtua.
Työn tavoitteena on siis toimia oppaana auton hankinnassa ja auttaa kuluttajaa hahmottamaan maailman muutosten vaikutuksia myös auton ostamiseen. Työssä paneudutaan muun muassa käyttövoimamuutoksen mukana tuomiin asioihin, kuten uusien automerkkien mahdollisuuksiin rantautua eurooppalaisille markkinoille ja sen vaikutuksiin myös auton hankintaan. Tavoitteena on myös samalla nostaa esiin syitä, joihin uuden auton ostajan ostopäätös perustuu.