Henkilökohtaisen avun työnantajamallin kehittäminen
Tiittanen, Jenni (2024)
Tiittanen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa vammaisten henkilöiden henkilökohtaisten avustajien rekrytoinnin tukea osana Helsingin kaupungin vammaistyön sosiaaliohjausta. Kehittäminen toteutettiin työpajatyöskentelynä, jonka tavoitteena oli luoda ammattilaisten käyttöön opas asiakkaiden ohjaustyön tueksi.
Henkilökohtainen apu on palvelu, joka on suunniteltu tukemaan vammaisia henkilöitä heidän itsenäisyytensä ja yhdenvertaisuutensa edistämisessä. Henkilökohtainen avustaja tarjoaa palvelun käyttäjälle päivittäistä apua arjen askareisiin, työhön, opiskeluun ja harrastuksiin. Henkilökohtaisen avun tavoitteena on tukea vammaisia henkilöitä omien valintojensa toteuttamisessa eri elämänalueilla, kuten päivittäisissä toimissa, työssä ja vapaa-ajalla.
Rekrytoinnin tuen kehittäminen keskittyi Helsingin kaupungin tarpeisiin, pyrkien helpottamaan avustajien ja työnantajien yhdistämistä lisäämällä ohjausta ja tukea. Tavoitteena oli luoda opas tarjoamaan käytännön vinkkejä rekrytointi-ilmoitusten tekemiseen ja ohjaamaan rekrytointiprosessissa. Arvioinnissa keskityttiin oppaan läpinäkyvyyteen, käytettävyyteen, työyhteisön osaamisen syventymiseen ja yhteistyön vahvistumiseen. Palautetta kerättiin eri hyvinvointialueilta kohdistetulla kyselyllä oppaan soveltuvuudesta ja fokusryhmäpalautteella työpajatyöskentelyn vaikutuksista.
Työpajatyöskentely mahdollisti monipuolisen tiedon keräämisen ja yhdistämisen lyhyessä ajassa, tarjoten avoimen, osallistavan ja joustavan ympäristön. Osallistujat kokivat oppineensa uutta ja syventäneensä osaamistaan erityisesti rekrytoinnin tuen osalta. Opinnäytetyön merkittävimpänä saavutuksena syntyi opas, joka hyväksyttiin viralliseksi työvälineeksi. Opas edisti osaamisen syventymistä ja jakamista organisaatiossa. Tämä kehitys avasi uusia työtapoja ja mahdollisti oppaan välittömän hyödyntämisen rekrytoinnin tuessa.
Henkilökohtainen apu on palvelu, joka on suunniteltu tukemaan vammaisia henkilöitä heidän itsenäisyytensä ja yhdenvertaisuutensa edistämisessä. Henkilökohtainen avustaja tarjoaa palvelun käyttäjälle päivittäistä apua arjen askareisiin, työhön, opiskeluun ja harrastuksiin. Henkilökohtaisen avun tavoitteena on tukea vammaisia henkilöitä omien valintojensa toteuttamisessa eri elämänalueilla, kuten päivittäisissä toimissa, työssä ja vapaa-ajalla.
Rekrytoinnin tuen kehittäminen keskittyi Helsingin kaupungin tarpeisiin, pyrkien helpottamaan avustajien ja työnantajien yhdistämistä lisäämällä ohjausta ja tukea. Tavoitteena oli luoda opas tarjoamaan käytännön vinkkejä rekrytointi-ilmoitusten tekemiseen ja ohjaamaan rekrytointiprosessissa. Arvioinnissa keskityttiin oppaan läpinäkyvyyteen, käytettävyyteen, työyhteisön osaamisen syventymiseen ja yhteistyön vahvistumiseen. Palautetta kerättiin eri hyvinvointialueilta kohdistetulla kyselyllä oppaan soveltuvuudesta ja fokusryhmäpalautteella työpajatyöskentelyn vaikutuksista.
Työpajatyöskentely mahdollisti monipuolisen tiedon keräämisen ja yhdistämisen lyhyessä ajassa, tarjoten avoimen, osallistavan ja joustavan ympäristön. Osallistujat kokivat oppineensa uutta ja syventäneensä osaamistaan erityisesti rekrytoinnin tuen osalta. Opinnäytetyön merkittävimpänä saavutuksena syntyi opas, joka hyväksyttiin viralliseksi työvälineeksi. Opas edisti osaamisen syventymistä ja jakamista organisaatiossa. Tämä kehitys avasi uusia työtapoja ja mahdollisti oppaan välittömän hyödyntämisen rekrytoinnin tuessa.