Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö varhaiskasvatuksen sosionomin työstä
Nurminen, Laura (2024)
Nurminen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116307
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ja analysoida varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja siihen liittyviä keskeisiä elementtejä järvenpääläisessä varhaiskasvatusyksikössä kirjoittaen päiväkirjaraportointia varhaiskasvatuksen sosionomin työstä kymmenen viikon ajalta. Päivittäisessä raportoinnissa nostettiin esiin työpäivän keskeisimpiä tapahtumia, viikolle asetettujen tavoitteiden edistämistä sekä mahdollisia haasteita työskentelyssä. Viikoittaisiin viikkoanalyyseihin kuului oman osaamisen arviointia kyseisen viikon osalta sekä oman työskentelyn peilaamista teoreettiseen tietoperustaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli ammatillisen osaamisen vahvistaminen varhaiskasvatuksen sosionomina sekä uuden ammatti-identiteetin omaksumisen ja ammatillisen kasvun tukeminen.
Opinnäytetyön päiväkirjaraportoinnin viikoittaisiksi teemoiksi valikoitui varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan kannalta olennaisimpia teemoja, joita käsiteltiin päiväkirjaraportoinnissa teoriatietoon peilaten. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva on uusi ja vielä osin rakentumisvaiheessa, joten päiväkirjaraportoinnin avulla mahdollistui teoriassa tiedossa olevan työnkuvan reflektointi ja analysointi myös käytännössä.
Tarkastelemalla omaa työskentelyä ja varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaan liittyviä keskeisimpiä elementtejä niin teoriassa kuin käytännössäkin, vahvistettiin käsitystä varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta ja lisättiin itsevarmuutta omaan työhön. Näin mahdollistettiin ammatillisen kasvun tukeminen ja kyettiin jäsentämään varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillista osaamista. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut varhaiskasvatuksen sosionomiksi valmistuvat sekä toisaalta varhaiskasvatuksen tiimit, joille opinnäytetyön avulla voidaan selkeyttää varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja ammatillista osaamista. Toimeksiantajalle opinnäytetyö tarjosi lisäksi uusia näkökulmia kehittämistyöhön esimerkiksi lasten sekä huoltajien osallisuuden vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön päiväkirjaraportoinnin viikoittaisiksi teemoiksi valikoitui varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan kannalta olennaisimpia teemoja, joita käsiteltiin päiväkirjaraportoinnissa teoriatietoon peilaten. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva on uusi ja vielä osin rakentumisvaiheessa, joten päiväkirjaraportoinnin avulla mahdollistui teoriassa tiedossa olevan työnkuvan reflektointi ja analysointi myös käytännössä.
Tarkastelemalla omaa työskentelyä ja varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaan liittyviä keskeisimpiä elementtejä niin teoriassa kuin käytännössäkin, vahvistettiin käsitystä varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta ja lisättiin itsevarmuutta omaan työhön. Näin mahdollistettiin ammatillisen kasvun tukeminen ja kyettiin jäsentämään varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillista osaamista. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut varhaiskasvatuksen sosionomiksi valmistuvat sekä toisaalta varhaiskasvatuksen tiimit, joille opinnäytetyön avulla voidaan selkeyttää varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja ammatillista osaamista. Toimeksiantajalle opinnäytetyö tarjosi lisäksi uusia näkökulmia kehittämistyöhön esimerkiksi lasten sekä huoltajien osallisuuden vahvistamiseksi.