Elinkustannusten nousu ja suomalaisten kotitalouksien kulutusluottokäyttäytyminen : näyte eräistä sosiaalisen median ryhmistä.
Vänttilä, Teemu; Herrala, Maria (2024)
Vänttilä, Teemu
Herrala, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ovatko kuluttajat varautuneet elinkustannusten nousuun ja jos on niin miten. Lisäksi haluttiin tutkia ovatko vastaajat ottaneet kulutusluottoja selviytyäkseen taloudellisesti sekä ovatko kulutustottumukset muuttuneet elinkustannusten nousun myötä. Yhtenä tärkeänä teemana oli myös selvittää, ovatko kuluttajat huolissaan omasta henkilökohtaisesta taloudellisesta tilanteestaan.
Tutkimuksen kohderyhmän muodosti pieni joukko suomalaisia kotitalouksia eräistä sosiaalisen median ryhmis-tä. Vastauksia kerättiin riippumatta vastaajan sukupuolesta, iästä, asuinpaikasta tai ammatillisesta asemasta. Viime vuosina maailmassa on tapahtunut paljon erinäisiä asioita, jotka ovat vaikuttaneet kuluttajien taloudel-liseen tilanteeseen. Opinnäytetyön aihe oli todella ajankohtainen, eikä vastaavanlaisia tutkimuksia ole aiem-min juurikaan tehty.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusotetta, jonka avulla pyrittiin saamaan paljon vastaajia eri elämäntilanteista. Aineisto kerättiin anonyymillä strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyä jaet-tiin eri sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Jodelissa. Myös Takuusäätiö jakoi tutkimuksen kyselylomaketta heidän omissa sosiaalisen median kanavissaan. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi yhteensä 437 henkilöä.
Tutkimuksella saatiin selville, että yli puolet kyselyyn vastaajista oli varautunut elinkustannusten nousuun.
Erinäiset maailmantilanteet on otettu huomioon ja säästötoimenpiteet on aloitettu. Kuitenkaan suurin osa kyselyyn vastaajista ei ollut ottanut kulutusluottoja. Tärkeä havainto oli myös se, että yli puolella heistä, jotka olivat ottaneet kulutusluottoja, oli haasteita niiden takaisinmaksussa ja suurin osa heistä oli pienituloisia. Tut-kimuksesta selvisi myös se, että elinkustannusten nousuun varautuminen edesauttoi sitä, ettei vastaajalla ollut haasteita taloudellisessa tilanteessaan. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan ollut huolissaan omasta taloudelli-sesta tilanteestaan.
Tutkimuksen kohderyhmän muodosti pieni joukko suomalaisia kotitalouksia eräistä sosiaalisen median ryhmis-tä. Vastauksia kerättiin riippumatta vastaajan sukupuolesta, iästä, asuinpaikasta tai ammatillisesta asemasta. Viime vuosina maailmassa on tapahtunut paljon erinäisiä asioita, jotka ovat vaikuttaneet kuluttajien taloudel-liseen tilanteeseen. Opinnäytetyön aihe oli todella ajankohtainen, eikä vastaavanlaisia tutkimuksia ole aiem-min juurikaan tehty.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusotetta, jonka avulla pyrittiin saamaan paljon vastaajia eri elämäntilanteista. Aineisto kerättiin anonyymillä strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyä jaet-tiin eri sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Jodelissa. Myös Takuusäätiö jakoi tutkimuksen kyselylomaketta heidän omissa sosiaalisen median kanavissaan. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi yhteensä 437 henkilöä.
Tutkimuksella saatiin selville, että yli puolet kyselyyn vastaajista oli varautunut elinkustannusten nousuun.
Erinäiset maailmantilanteet on otettu huomioon ja säästötoimenpiteet on aloitettu. Kuitenkaan suurin osa kyselyyn vastaajista ei ollut ottanut kulutusluottoja. Tärkeä havainto oli myös se, että yli puolella heistä, jotka olivat ottaneet kulutusluottoja, oli haasteita niiden takaisinmaksussa ja suurin osa heistä oli pienituloisia. Tut-kimuksesta selvisi myös se, että elinkustannusten nousuun varautuminen edesauttoi sitä, ettei vastaajalla ollut haasteita taloudellisessa tilanteessaan. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan ollut huolissaan omasta taloudelli-sesta tilanteestaan.