SamaSama-lautapeli: iloa ja oivalluksia viittomien opiskeluun
Salén, Ida-Stina; Ståhlberg, Outi; Varjus, Kaisa (2024)
Salén, Ida-Stina
Ståhlberg, Outi
Varjus, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217111
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lautapeli oppimispeliksi viittomien harjoitteluun. Viittomakielen opiskelussa on tärkeää motivaatio, kielellinen altistuminen, sanaston opiskelu ja harjoittelu. Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa omaan oppimiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli innostaa tulkkiopiskelijoita erilaisten oppimistapojen kehittämiseen ja rohkeaan kokeilemiseen. Lautapelin idea sai alkunsa havainnosta, että samalle viittomalle on useita suomenkielisiä merkityksiä, mikä osoittaa viittoman monimerkityksisyyden. Kehittämistyön tarkoitus oli edistää viittomien oppimista hauskalla tavalla.
Kehittämistyön prosessi edellytti syventymistä vieraan kielen oppimiseen, pelillisyyteen ja oppimispelin kehittämiseen. Oppimispelit tarjoavat vuorovaikutuksellisen ympäristön, jossa pelaajat voivat oppia uusia tietoja ja taitoja pelaamisen kautta. SamaSama-lautapelin kehittämisen prosessi alkoi pelin kohderyhmän tunnistamisella. Seuraavaksi määriteltiin, mitä pelissä oli tarkoitus oppia ja millä tavalla. Lautapelin kehittämiseen sisältyi myös pelin sääntöjen luominen sekä osien ja ulkoasun tekeminen.
Lautapeliä testattiin tulkkiopiskelijoilla kaksi kertaa. Tutkimusmenetelminä testitilanteissa käytettiin havainnointia ja kyselyä. Testauksissa havainnoitiin pelin toimivuutta ja pelaajien reaktioita. Kyselyllä kerättiin palautetta pelistä. Pelaajat osallistuivat aktiivisesti toimintaan ja kannustivat toisiaan luoden positiivisen ja turvallisen oppimisympäristön. Nämä lisäsivät motivaatiota ja tekivät viittomien opiskelusta yhteistoiminnallista. Lautapeli koettiin tarpeellisena ja hauskana tapana oppia ja kerrata viittomia. Pelaajien mielestä lautapelin avulla voi laajentaa suomen kielen sanavarastoa ja viittomakielen viittomistoa. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että SamaSama-lautapeli tuo opiskeluun monipuolisuutta.
Kehittämistyön prosessi edellytti syventymistä vieraan kielen oppimiseen, pelillisyyteen ja oppimispelin kehittämiseen. Oppimispelit tarjoavat vuorovaikutuksellisen ympäristön, jossa pelaajat voivat oppia uusia tietoja ja taitoja pelaamisen kautta. SamaSama-lautapelin kehittämisen prosessi alkoi pelin kohderyhmän tunnistamisella. Seuraavaksi määriteltiin, mitä pelissä oli tarkoitus oppia ja millä tavalla. Lautapelin kehittämiseen sisältyi myös pelin sääntöjen luominen sekä osien ja ulkoasun tekeminen.
Lautapeliä testattiin tulkkiopiskelijoilla kaksi kertaa. Tutkimusmenetelminä testitilanteissa käytettiin havainnointia ja kyselyä. Testauksissa havainnoitiin pelin toimivuutta ja pelaajien reaktioita. Kyselyllä kerättiin palautetta pelistä. Pelaajat osallistuivat aktiivisesti toimintaan ja kannustivat toisiaan luoden positiivisen ja turvallisen oppimisympäristön. Nämä lisäsivät motivaatiota ja tekivät viittomien opiskelusta yhteistoiminnallista. Lautapeli koettiin tarpeellisena ja hauskana tapana oppia ja kerrata viittomia. Pelaajien mielestä lautapelin avulla voi laajentaa suomen kielen sanavarastoa ja viittomakielen viittomistoa. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että SamaSama-lautapeli tuo opiskeluun monipuolisuutta.