Lääkkeettömiä menetelmiä nuorten ahdistuksen hallintaan : luentomateriaali nuorten ahdistuksesta hoitotyön opiskelijoille
Saxberg, Johanna (2024)
Saxberg, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247689
Tiivistelmä
Nuorten ahdistus ja muut mielenterveyden ongelmat ovat kasvava ilmiö Suomessa sekä kansainvälisesti. Nuorten ahdistuksen syntyyn voivat vaikuttaa useat eri tekijät. Lievään ahdistukseen voi saada helpotusta itsehoitokeinoin, joita opinnäytetyössä käsiteltiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa luentomateriaali toimeksiantajalle opetuksen tueksi nuorten ahdistukseen liittyen. Tavoitteena oli lisätä hoitoalan opiskelijoiden tietoisuutta liittyen nuorten ahdistukseen ja sen hoitoon, erityisesti lääkkeettömiä menetelmiä käyttäen. Tällaisia menetelmiä voivat nuoret käyttää itsenäisesti tai ohjatusti. Luentomateriaali toimitettiin sähköisessä muodossa toimeksiantajan käyttöön. Luentomateriaalin sisältö pohjautui opinnäytetyön tietoperustaan, joka laadittiin eri lähteitä hyödyntämällä. Lähteinä käytettiin tieteellisiä tutkimuksia, hoitosuosituksia, kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Luentomateriaalissa pyrittiin visuaalisesti rauhalliseen ulkonäköön sekä asiasisällöltään ytimekkääseen tuotokseen.
Jatkotutkimusideana voisi olla se, että perehtyisi syvällisemmin eri ahdistuksen hallintamenetelmien vaikutuksiin käytännön kokemuksen kautta. Tämä vaatisi tietyn määrän nuoria osallistumaan ja sitoutumaan tutkimukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa luentomateriaali toimeksiantajalle opetuksen tueksi nuorten ahdistukseen liittyen. Tavoitteena oli lisätä hoitoalan opiskelijoiden tietoisuutta liittyen nuorten ahdistukseen ja sen hoitoon, erityisesti lääkkeettömiä menetelmiä käyttäen. Tällaisia menetelmiä voivat nuoret käyttää itsenäisesti tai ohjatusti. Luentomateriaali toimitettiin sähköisessä muodossa toimeksiantajan käyttöön. Luentomateriaalin sisältö pohjautui opinnäytetyön tietoperustaan, joka laadittiin eri lähteitä hyödyntämällä. Lähteinä käytettiin tieteellisiä tutkimuksia, hoitosuosituksia, kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Luentomateriaalissa pyrittiin visuaalisesti rauhalliseen ulkonäköön sekä asiasisällöltään ytimekkääseen tuotokseen.
Jatkotutkimusideana voisi olla se, että perehtyisi syvällisemmin eri ahdistuksen hallintamenetelmien vaikutuksiin käytännön kokemuksen kautta. Tämä vaatisi tietyn määrän nuoria osallistumaan ja sitoutumaan tutkimukseen.