Sosiaalinen media ja työelämä : Laki ja ohjeistukset
Kessunmaa, Markus (2014)
Kessunmaa, Markus
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620022
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median ohjeistusten käytön nykytilanne Suomen työelämässä, yksityisen ja julkisen sektorin näkökulmasta sekä siihen liittyvät tietoturva asiat.
Tämän tutkimuksen tavoite oli koota yhteen se perusta, jolle sosiaalisen median ohjeistukset on rakennettu. Tutkimuskysymysten vastaukset koostuvat aikaisemmista tutkimuksista, eri kirjallisuus- ja internet-lähteistä ja asiantuntijahaastatteluista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön aineistoa hankittiin asiantuntijahaastatteluilla, jotka suoritettiin Kemi-Tornion alueen organisaatioissa ja yrityksissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaalisen median ohjeistusten käyttöönoton kasvu Suomessa on ollut samaa luokkaa kuin kasvu maailmanlaajuisesti. Yhteisöpalvelu-sivustojen estot eivät toimi, koska nykyään lähes kaikki työntekijät käyttävät omia mobiililaitteita. Asiantuntijahaastatteluissa selvisi, että sosiaalisen median ohjeistukset tai suositukset ovat lähes joka paikassa käytössä. Ongelmatilanteet ovat olleet vähäisiä ja niistä on selvitty puhutteluilla, koska työntekijät ymmärtävät nykyään, että sosiaalinen media on kuin mikä tahansa muukin media.
Opinnäytetyön tulokset toimivat hyvänä tietopohjana, kun organisaatiot ja yritykset ovat valmistelemassa sosiaalisen median ohjeistuksia.
Tämän tutkimuksen tavoite oli koota yhteen se perusta, jolle sosiaalisen median ohjeistukset on rakennettu. Tutkimuskysymysten vastaukset koostuvat aikaisemmista tutkimuksista, eri kirjallisuus- ja internet-lähteistä ja asiantuntijahaastatteluista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön aineistoa hankittiin asiantuntijahaastatteluilla, jotka suoritettiin Kemi-Tornion alueen organisaatioissa ja yrityksissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaalisen median ohjeistusten käyttöönoton kasvu Suomessa on ollut samaa luokkaa kuin kasvu maailmanlaajuisesti. Yhteisöpalvelu-sivustojen estot eivät toimi, koska nykyään lähes kaikki työntekijät käyttävät omia mobiililaitteita. Asiantuntijahaastatteluissa selvisi, että sosiaalisen median ohjeistukset tai suositukset ovat lähes joka paikassa käytössä. Ongelmatilanteet ovat olleet vähäisiä ja niistä on selvitty puhutteluilla, koska työntekijät ymmärtävät nykyään, että sosiaalinen media on kuin mikä tahansa muukin media.
Opinnäytetyön tulokset toimivat hyvänä tietopohjana, kun organisaatiot ja yritykset ovat valmistelemassa sosiaalisen median ohjeistuksia.