Kuntokeskus Liikun asiakasryhmät : asiakasprofiilien luominen
Kekkonen, Mira (2018)
Kekkonen, Mira
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010566
Tiivistelmä
Kuntokeskus Liikku on budjettitason kuntokeskusketju, jolla on kovat tavoitteet kasvattaa ja laajentaa toimintaansa Suomessa. Liikun suuromistaja, oululainen Cor Group Oy, jonka omistama Coronaria Oy on Suomen suurin yksityinen kuntoutuspalveluiden tuottaja.
Modernin kilpailuedun ydin on ymmärtää arvo, jonka asiakas tuntee saavansa yritykseltä. Saavuttaakseen kilpailuetua yrityksen tulee siis tuntea asiakkaistansa ne, joiden tarpeisiin, haluihin ja arvoihin pystytään parhaiten vastaamaan. Yrityksen halu kasvattaa kilpailuetuaan kasvavilla markkinoilla oli syy miksi tämä opinnäytetyö tehtiin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu asiakasymmärryksestä, sitouttamisesta ja arvolupauksen luomisesta. Sekä aiemmista tutkimuksista, joita on tehty liikuntakeskusten käyttäjistä. Tutkimusmenetelmä on tilastollinen tutkimus, johon kerättiin aineistoa asiakaskyselyllä. Kerätystä aineistosta tehdyn analyysin tavoitteena oli selvittää, millaisia ryhmiä asiakkaat muodostavat. Tutkimuskysymyksinä työssä oli, selvittää toimeksiantajan asiakasryhmät, mitä asiakasryhmät arvostavat, mitkä ovat asiakasryhmien tarpeet, ostovoima ja kuinka asiakasryhmät tavoitetaan. Lisäksi, tarjoaako kuntokeskus Liikku heille todellisia hyötyjä.
Tutkimuksessa saatiin selville monia mielenkiintoisia seikkoja- Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan asiakkaat ovat keskituloisia ja asuvat todennäköisemmin kahden hengen talouksissa. Asiakkaat saavutetaan tutkimuksen perusteella parhaiten sosiaalisesta mediasta ja muista digitaalisista kanavista. Asiakassegmenteiksi muodostui terveyden ylläpitämisen motivaatio, sosiaalisuuden motivaatio ja oman ajan motivaatio. Päätuloksena huomattiin myös asiakkaidenerityisesti arvostavan kuntosalin tarjoamaa palvelukokemusta sekä tavoittelevan harrastuksella terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Jatkotoimenpiteinä yritys pystyy kohdentamaan markkinointia entistä paremmin, suunnittelemaan palvelukokonaisuuksia ja palvelukonsepteja asiakkaillensa. Lisäksi muodostamaan relevantimman arvolupauksen. Jatkotutkimuksena tilastollista tutkimusta täydentäisi laadullinen tutkimus. Fitness Center Liikku is a reasonably priced health cebter chain with strong goals to grow in their target market and expand its operations in Finland. The Cor Group is the parent company and also owns Coronaria Co. which is largest private rehabilitation service provider in Finland. The desire of the company to grow on the growing market of the rehabilitation services. The goal of this thesis is to improve the company’s understanding of their customers.
The core of modern competitive advantage is to understand the value our customers feel about what they get from your business. In order to achieve a competitive advantage, the company must therefore know about customer’s needs, desires and values. This was the starting point in this thesis.
The theoretical background consist of customer understanding, customer engagement and creation of value proposition. In addition, previous studies done by the users of fitness centers. The research was statistical study and the material were employed through a customer survey. The aim of analyzing the collected material was to find out what kind of groups the customers form. The research objectives of questions were to determine customer groups, their needs and their purchasing power as well as how to reach those groups. Additionally the idea was to study if fitness center provide real benefits to its customer.
The study yielded many interesting findings. However, as a result of principal component analysis eight of them were found on analysis. Three distract customer segments were found. The first group emphasized health and self-image and the second the sport benefits and socialization. The third group valued the possibility to have their own time while exercising.
Based on the research, the clients in the case company are middle-income and more likely to live two-person households. The customers can be achieved through social media and other digital channels. Based on the results the company could target their marketing, design their products and service concepts for its customers.
Modernin kilpailuedun ydin on ymmärtää arvo, jonka asiakas tuntee saavansa yritykseltä. Saavuttaakseen kilpailuetua yrityksen tulee siis tuntea asiakkaistansa ne, joiden tarpeisiin, haluihin ja arvoihin pystytään parhaiten vastaamaan. Yrityksen halu kasvattaa kilpailuetuaan kasvavilla markkinoilla oli syy miksi tämä opinnäytetyö tehtiin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu asiakasymmärryksestä, sitouttamisesta ja arvolupauksen luomisesta. Sekä aiemmista tutkimuksista, joita on tehty liikuntakeskusten käyttäjistä. Tutkimusmenetelmä on tilastollinen tutkimus, johon kerättiin aineistoa asiakaskyselyllä. Kerätystä aineistosta tehdyn analyysin tavoitteena oli selvittää, millaisia ryhmiä asiakkaat muodostavat. Tutkimuskysymyksinä työssä oli, selvittää toimeksiantajan asiakasryhmät, mitä asiakasryhmät arvostavat, mitkä ovat asiakasryhmien tarpeet, ostovoima ja kuinka asiakasryhmät tavoitetaan. Lisäksi, tarjoaako kuntokeskus Liikku heille todellisia hyötyjä.
Tutkimuksessa saatiin selville monia mielenkiintoisia seikkoja- Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan asiakkaat ovat keskituloisia ja asuvat todennäköisemmin kahden hengen talouksissa. Asiakkaat saavutetaan tutkimuksen perusteella parhaiten sosiaalisesta mediasta ja muista digitaalisista kanavista. Asiakassegmenteiksi muodostui terveyden ylläpitämisen motivaatio, sosiaalisuuden motivaatio ja oman ajan motivaatio. Päätuloksena huomattiin myös asiakkaidenerityisesti arvostavan kuntosalin tarjoamaa palvelukokemusta sekä tavoittelevan harrastuksella terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Jatkotoimenpiteinä yritys pystyy kohdentamaan markkinointia entistä paremmin, suunnittelemaan palvelukokonaisuuksia ja palvelukonsepteja asiakkaillensa. Lisäksi muodostamaan relevantimman arvolupauksen. Jatkotutkimuksena tilastollista tutkimusta täydentäisi laadullinen tutkimus.
The core of modern competitive advantage is to understand the value our customers feel about what they get from your business. In order to achieve a competitive advantage, the company must therefore know about customer’s needs, desires and values. This was the starting point in this thesis.
The theoretical background consist of customer understanding, customer engagement and creation of value proposition. In addition, previous studies done by the users of fitness centers. The research was statistical study and the material were employed through a customer survey. The aim of analyzing the collected material was to find out what kind of groups the customers form. The research objectives of questions were to determine customer groups, their needs and their purchasing power as well as how to reach those groups. Additionally the idea was to study if fitness center provide real benefits to its customer.
The study yielded many interesting findings. However, as a result of principal component analysis eight of them were found on analysis. Three distract customer segments were found. The first group emphasized health and self-image and the second the sport benefits and socialization. The third group valued the possibility to have their own time while exercising.
Based on the research, the clients in the case company are middle-income and more likely to live two-person households. The customers can be achieved through social media and other digital channels. Based on the results the company could target their marketing, design their products and service concepts for its customers.