Inköp av hälsofrämjande tjänster
Ramsay, Max (2014)
Ramsay, Max
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720291
Tiivistelmä
Hälsofrämjande insatser handlar om att förbättra välbefinnandet på arbetsplatsen för anställda. Tjänster är en allt viktigare del av inköpsprocessen för många företag idag. Det är nästan omöjligt att företag är självförsörjande inom alla områden och måste därför anlita utomstående kompetens vid behov. Företagshälsovården är lagstadgat och arbetsgivaren skall på egen bekostnad ordna företagshälsovård för alla arbetstagare oberoende av anställningsförhållandets form och längd. Arbetet fungear som en guide vars syfte är att lyfta fram kunskap över hälsofrämjandets roll samt hur en upphandlingsprocess av hälsotjänster kan planeras. Hälsofrämjande är ett brett ämne och utmaningar kan åtgärdas på flera olika sätt beroende på företagens behov och individuella mål. Arbetet innehåller en handlingsplan som kan hjälpa företag att ta första steget till att planera en hälsopolicy. Handlingsplanen utgår från en rapport som är utgiven av Prevent som samverkar främst med svenskt näringsliv och förmedlar kunskap kring arbetsmiljöfrågor. En kvalitativ intervju med en erfaren företagare har gett sina åsikter över inköpsprocessen. Alltför många företag ser företagshälsotjänster enbart som sjukvård och en stor kostnad. Företagen prioriterar heller inte därför hälsotjänster på en rimlig nivå och det finns fortfarande kunskapsbrist inom ämnet. Företagen bör reflektera sin egen verksamhet och analysera vilka risker och utmaningar som företaget stöter på. Det gäller att få företagen mera medvetna om hälsotjänsternas nytta och hur företag faktiskt kan spara pengar på att förebygga hälsan på arbetsplatserna. Health services for companies is about improving well-being at work for employees. Services are an increasingly important part of the purchasing process for many companies today. It is almost impossible that companies are self-sufficient in all areas and must therefore outsource external expertise when necessary. Occupational health care is statutory and the employer shall at his own expense arrange occupational health for all workers regardless of the length or shape of employment contracts. This report serves as a guide whose purpose is to highlight knowledge of health promotion and how a purchasing process of health services can be planned. Health promotion is after all a broad subject and challenges can be measured in several ways depending on the needs and individual goals. This report includes an action plan that can help and guide companies taking the first step to plan a health policy. The action plan is based on a report issued by Prevent that interact mainly with Swedish business and conveys a knowledge about healthy working enviroments. A qualitative interview with an experienced business owner gave opinions on the purchasing process. Too many companies view occupational health services solely as healthcare and a large cost. Companies do not prioritize health services at a reasonable level and there is still a lack of knowledge on the subject. Companies should reflect their own business and analyze the risks and challenges that companies may face. It’s important to get companies more aware of the health service benefits and how companies actually can save money on preventing health in the workplace.