Sisäinen reklamaatiojärjestelmä osana laadunhallintaa
Suni, Santeri (2015)
Suni, Santeri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035711
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda helppokäyttöinen sekä kustannustehokas sisäinen reklamaatiojärjestelmä tuotannon poikkeamien kirjaamiseen ja käsittelyyn Hermetel Oy:lle. Yrityksellä oli tavoitteena vähentää viallisten tuotteiden päätymistä asiakkaille havaitsemalla poikkeamat jo tehtaalla sekä reagoimalla niihin ajoissa. Järjestelmä oli samalla myös askel kohti yrityksen ISO 9001 -laatusertifiointia.
Opinnäytetyössä kehitettiin useita ehdotuksia yrityksen poikkeamien käsittelyn tehostamiseksi. Vaihtoehdot vaihtelivat yksinkertaisista reklamaatiojärjestelmistä aina koko organisaation liiketoimintaprosesseja hallitseviin toiminnanohjausjärjestelmiin.
Projektin aikana todettiin, että täysimittainen toiminnanohjausjärjestelmä olisi paras vaihtoehto yrityksen tulevaisuuden kannalta. Projektin aikataulun vuoksi järjestelmää ei ole otettu käyttöön opinnäytetyön aikana. Järjestelmän kehitystyö tulee kuitenkin jatkumaan edelleen. Reklamaatiojärjestelmän lisäksi laadunhallinnan resurssien lisääminen yrityksessä on tärkeää toiminnan kehittymisen kannalta.
Opinnäytetyössä kehitettiin useita ehdotuksia yrityksen poikkeamien käsittelyn tehostamiseksi. Vaihtoehdot vaihtelivat yksinkertaisista reklamaatiojärjestelmistä aina koko organisaation liiketoimintaprosesseja hallitseviin toiminnanohjausjärjestelmiin.
Projektin aikana todettiin, että täysimittainen toiminnanohjausjärjestelmä olisi paras vaihtoehto yrityksen tulevaisuuden kannalta. Projektin aikataulun vuoksi järjestelmää ei ole otettu käyttöön opinnäytetyön aikana. Järjestelmän kehitystyö tulee kuitenkin jatkumaan edelleen. Reklamaatiojärjestelmän lisäksi laadunhallinnan resurssien lisääminen yrityksessä on tärkeää toiminnan kehittymisen kannalta.