Verkkokauppaliiketoiminnan käynnistäminen : Markkinoilla erottautumisen suunnittelu alkavalle yritykselle
Johansson, Markus (2015)
Johansson, Markus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111574
Tiivistelmä
Verkkokaupan määrä Suomessa on kasvanut jatkuvasti ja vuonna 2012 verkkokaupan arvo oli 9,65 miljardia euroa. Verkko tarjoaa suuren potentiaalin uusille toimijoille, mutta suurin ongelma on muista erottautuminen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma aloittavalle verkkokaupalle. Verkossa erottautuminen kilpailijoista on ensiarvoisen tärkeää ja opinnäytetyössä keskityttiin näiden tekijöiden löytämiseen.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tapaustutkimus vastaa kysymyksiin miksi ja miten ja tämän opinnäytetyön lopputulemana oli liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma uudelle verkkokaupalle.
Opinnäytetyön teoria pohjautui verkkokaupasta tehtyihin ajankohtaisiin tutkimuksiin. Lisäksi teoriaa etsittiin alan kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista. Teorian tarkoitus oli tutkia verkkokaupan potentiaalia ja kasvumahdollisuuksia uudelle verkkokaupalle. Liiketoimintamalli tehtiin Lean Canvas –malliin ja teoriaosuudessa kuvattiin tämä malli. Markkinointisuunnitelmassa paneuduttiin sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tämän tueksi etsittiin teoriaa. Teoriaosuudessa tehtiin myös benchmarkkaus kahden pienen verkkokaupan osalta joista etsittiin yhtäläisyyksiä uuden verkkokaupan suunnitelmiin.
Opinnäytetyön lopputulos oli liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma uudelle verkkokaupalle. Suunnitelmat antoivat konkreettiset keinot uuden verkkokaupan aloittamiseen. Suunnitelmat tehtiin rajatulle kohderyhmälle rajatuilla tuotteilla ja nämä kaikki esiteltiin opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä esiteltyjen suunnitelmien pohjalta aloitetaan liiketoiminta heti. Opinnäytetyö antoi hyvän pohjan uudelle liiketoiminnalle ja tätä on tarkoitus jatkossa kehittää sekä tehdä tästä kannattavaa liiketoimintaa juuri perustetulle osakeyhtiölle.
Opinnäytetyön liitteet ovat ei-julkisia.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tapaustutkimus vastaa kysymyksiin miksi ja miten ja tämän opinnäytetyön lopputulemana oli liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma uudelle verkkokaupalle.
Opinnäytetyön teoria pohjautui verkkokaupasta tehtyihin ajankohtaisiin tutkimuksiin. Lisäksi teoriaa etsittiin alan kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista. Teorian tarkoitus oli tutkia verkkokaupan potentiaalia ja kasvumahdollisuuksia uudelle verkkokaupalle. Liiketoimintamalli tehtiin Lean Canvas –malliin ja teoriaosuudessa kuvattiin tämä malli. Markkinointisuunnitelmassa paneuduttiin sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tämän tueksi etsittiin teoriaa. Teoriaosuudessa tehtiin myös benchmarkkaus kahden pienen verkkokaupan osalta joista etsittiin yhtäläisyyksiä uuden verkkokaupan suunnitelmiin.
Opinnäytetyön lopputulos oli liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma uudelle verkkokaupalle. Suunnitelmat antoivat konkreettiset keinot uuden verkkokaupan aloittamiseen. Suunnitelmat tehtiin rajatulle kohderyhmälle rajatuilla tuotteilla ja nämä kaikki esiteltiin opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä esiteltyjen suunnitelmien pohjalta aloitetaan liiketoiminta heti. Opinnäytetyö antoi hyvän pohjan uudelle liiketoiminnalle ja tätä on tarkoitus jatkossa kehittää sekä tehdä tästä kannattavaa liiketoimintaa juuri perustetulle osakeyhtiölle.
Opinnäytetyön liitteet ovat ei-julkisia.