Vakuutusmyynnin onnistuminen Nordean ja IF:n myyntiyhteistyössä : Case: Nordea Järvi-Suomi
Jaakonaho, Riku (2015)
Jaakonaho, Riku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912915
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Nordea Pankki Suomi Oyj:n toimeksiannosta vakuutusmyynnin onnistumiseen johtavia tekijöitä Nordean ja IF Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n myyntiyhteistyössä. Tutkimuksen kohteena olivat ne Nordean henkilökohtaiset pankkineuvojat, jotka olivat onnistuneet tekemään hyvää vakuutusmyyntitulosta vuonna 2014. Työn tarkoituksena oli toimia työkaluna toimeksiantajalle esimerkiksi tulevia koulutuksia tai uusien työntekijöiden perehdytystä suunniteltaessa. Lisäksi työn tavoitteena oli antaa vakuutusmyyntityötä tekeville henkilöille käytännön vinkkejä henkilökohtaisen työnsä kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myyntityön taitoja sekä palveluita myynnin kohteena. Itse tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna kevään 2015 aikana. Kuusi haastateltavaa poimittiin tarkoituksenmukaisesti harkinnanvaraisena näytteenä perustuen tehtyyn myyntitulokseen vuoden 2014 aikana. Teemahaastattelurunko suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, ja se perustui tutkimuksen tarkoitukseen ja tavoitteisiin. Teemoina olivat ”Myynnin mahdollistavat tekijät”, ”Hyvä vakuutusmyyjä”, ”Nordea tuki” ja ”Vinkit muille myyjille”.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin yksittäinen tekijä myynnin onnistumiselle on tuotteen aktiivinen tarjoaminen sekä selkeiden myyntitilaisuuksien tunnistaminen. Tutkimuksessa kerättiin myös myyjien kehitysehdotuksia ja konkreettisia vinkkejä muille myyjille.
Opinnäytetyö toimii toimeksiantajalle työkaluna suunniteltaessa tulevien koulutusten ja uusien työntekijöiden perehdyttämisen painopisteitä. Lisäksi myyntityötä tekevät voivat poimia käytän-nön vinkkejä omaan työhönsä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myyntityön taitoja sekä palveluita myynnin kohteena. Itse tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna kevään 2015 aikana. Kuusi haastateltavaa poimittiin tarkoituksenmukaisesti harkinnanvaraisena näytteenä perustuen tehtyyn myyntitulokseen vuoden 2014 aikana. Teemahaastattelurunko suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, ja se perustui tutkimuksen tarkoitukseen ja tavoitteisiin. Teemoina olivat ”Myynnin mahdollistavat tekijät”, ”Hyvä vakuutusmyyjä”, ”Nordea tuki” ja ”Vinkit muille myyjille”.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin yksittäinen tekijä myynnin onnistumiselle on tuotteen aktiivinen tarjoaminen sekä selkeiden myyntitilaisuuksien tunnistaminen. Tutkimuksessa kerättiin myös myyjien kehitysehdotuksia ja konkreettisia vinkkejä muille myyjille.
Opinnäytetyö toimii toimeksiantajalle työkaluna suunniteltaessa tulevien koulutusten ja uusien työntekijöiden perehdyttämisen painopisteitä. Lisäksi myyntityötä tekevät voivat poimia käytän-nön vinkkejä omaan työhönsä.