Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : case: Flowpark Ähtäri Zoo Oy
Hautamäki, Aaro (2015)
Hautamäki, Aaro
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
kyselytutkimusAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613480
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli selvittää, mitä se on, mitä sosiaalisen median kanavia toimeksiantajani tulisi käyttää ja millä tavoin he saisivat osallistettua asiakkaan yrityksen sosiaalisen median markkinointiprosessiin.
Työn toimeksiantaja oli Flowpark Ähtäri Zoo Oy, joka on vuonna 2014 avattu franchising-mallilla toimiva seikkailuhuvipuisto. Yrityksen sosiaalisen median hyödyntäminen on vielä vähäistä, johon tämän työn tuotos, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, pyrkii tuomaan avun.
Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoreettisesta toiminnallisesta osuudesta. Aineiston hankintaan käytin kvantitatiivista menetelmää, kyselytutkimusta, jolla saatiin vastauksia Flowparkin asiakaskuntaa koskeviin sosiaalisen median kysymyksiin.
Tietoperusta, kyselyn tulokset sekä näiden kahden pohjalta luotu suunnitelma, antoivat vastauksia alussa esitettyihin kysymyksiin. Sisällön merkitys on keskeinen markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa, ilman kiinnostavaa sisältöä ei synny keskustelua, ja ilman keskustelua yritys katoaa helposti massaan. Massaan katoaa myös yritys, joka viestii somessa vain yhdessä kanavassa. Monikanavaisuus on nykypäivänä edellytys onnistuneelle markkinointiviestinnälle, ja se parantaa myös yrityksen löydettävyyttä verkossa.
Se, miten asiakkaat saadaan mukaan yrityksen sosiaalisen median markkinointiprosessiin, vaatii oikeat some-kanavat. Niissä säännöllinen mielenkiintoisen sisällön julkaiseminen sekä toiminnan mittaaminen ja kehittäminen on välttämätöntä. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voi yritys siirtyä yhteisöllisyyden luomiseen. Jonakin päivänä yrityksen ympärillä voi olla yhteisö, joka hoitaa vähintään osan markkinoinnista sosiaalisessa mediassa.
Työn toimeksiantaja oli Flowpark Ähtäri Zoo Oy, joka on vuonna 2014 avattu franchising-mallilla toimiva seikkailuhuvipuisto. Yrityksen sosiaalisen median hyödyntäminen on vielä vähäistä, johon tämän työn tuotos, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, pyrkii tuomaan avun.
Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoreettisesta toiminnallisesta osuudesta. Aineiston hankintaan käytin kvantitatiivista menetelmää, kyselytutkimusta, jolla saatiin vastauksia Flowparkin asiakaskuntaa koskeviin sosiaalisen median kysymyksiin.
Tietoperusta, kyselyn tulokset sekä näiden kahden pohjalta luotu suunnitelma, antoivat vastauksia alussa esitettyihin kysymyksiin. Sisällön merkitys on keskeinen markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa, ilman kiinnostavaa sisältöä ei synny keskustelua, ja ilman keskustelua yritys katoaa helposti massaan. Massaan katoaa myös yritys, joka viestii somessa vain yhdessä kanavassa. Monikanavaisuus on nykypäivänä edellytys onnistuneelle markkinointiviestinnälle, ja se parantaa myös yrityksen löydettävyyttä verkossa.
Se, miten asiakkaat saadaan mukaan yrityksen sosiaalisen median markkinointiprosessiin, vaatii oikeat some-kanavat. Niissä säännöllinen mielenkiintoisen sisällön julkaiseminen sekä toiminnan mittaaminen ja kehittäminen on välttämätöntä. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voi yritys siirtyä yhteisöllisyyden luomiseen. Jonakin päivänä yrityksen ympärillä voi olla yhteisö, joka hoitaa vähintään osan markkinoinnista sosiaalisessa mediassa.