”Se ei ole tietotekniikan opetusta koulussa, vaan se on tietotekniikan hyödyntämistä elämässä" : verkko-oppimisen strateginen johtaminen ja kehittäminen 2015
Mutka, Ulla; Laitinen-Väänänen, Sirpa; Maunonen-Eskelinen, Irmeli; Laakso, Hanna (2015)
Mutka, Ulla
Laitinen-Väänänen, Sirpa
Maunonen-Eskelinen, Irmeli
Laakso, Hanna
Editoija
Teemu Makkonen
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-383-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-383-4
Tiivistelmä
Tässä raportissa tarkastellaan, millaisia johtamis- ja kehittämishaasteita tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opetuskäytön nopea lisääntyminen on tuonut oppilaitoksiin mukanaan ja millaisia ratkaisuja näihin haasteisiin on löydetty. Seitsemässä keskisuomalaisessa toisen- ja korkea-asteen oppilaitoksessa tehtyjen haastatteluiden ja niitä täydentävän verkkokyselyn perusteella löydettiin monia verkko-opetuksen toimintaedellytyksiä tukevia ratkaisuja ja hyviä käytäntöjä, mutta myös joukko haasteita ja niille pohjautuvia kehittämisehdotuksia. Hyvinä käytäntöinä näyttäytyivät tavoitteellinen ja pitkäjänteinen johtaminen, hyvin laadittu ja toimeenpantu kehittämissuunnitelma, verkko-osaamisen mukanaolo kehityskeskusteluissa, sen suunnitelmallinen kehittäminen kaikissa henkilöstöryhmissä, tietohallinnon roolin tarkastelu osana kehittämistyötä, tarvittavan tuen oikea-aikaisuus ja helppo tavoitettavuus ja langaton, hyvin toimiva verkko. Kehittämishaasteina näyttäytyivät puolestaan TVT-opetuksen kehittämistä tukevan kokeilukulttuurin tietoinen edistäminen, IT-palveluiden ja pedagogisen työn lähentäminen, käyttäjälähtöisyyden systemaattinen huomioon ottaminen, verkkopedagogisten taitojen kehittämisen mahdollistaminen ja edellyttäminen, tukipalveluiden tuominen lähemmäksi käyttäjiä, verkkooppimisen uusien pedagogisten ratkaisujen kehittäminen ja opiskelijoiden omien laitteiden käytön lisääminen.