Palvelukokonaisuuden kehittämistutkimus Ruuhikoskigolfille
Lehto, Juho (2015)
Lehto, Juho
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217107
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka hyvin Ruuhikoskigolf on onnistunut kehittämään omaa palvelukokonaisuuttaan edellisvuosiin verrattuna. Opinnäytetyö tehtiin Ruuhikoskigolfille, joka voi käyttää työssä esitettyjä kehitysideoita omassa toiminnassaan tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa aihealueina ovat palvelu, asiakaspalvelu, henkilökunnan perehdyttäminen, asiakaspalvelutyylit sekä palvelumuotoilu. Opinnäytetyössä kerrotaan yleisesti, mitä palvelut ovat ja mitkä ovat palveluiden hyödyt asiakkaalle. Asiakaspalveluun perehdytään ottamalla selvää, millaista on hyvä asiakaspalvelu ja miten asiakaspalvelijan tulee toimia asiakaspalvelutilanteissa. Palvelumuotoilua käsiteltiin teoriaosuudessa antamalla ideoita palvelukohteiden kehittämisestä Ruuhikoskigolfissa tulevien vuosien aikana.
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida Pelaaja Ensin -palvelun dataa, joka koostuu 575 pelaajan kyselyn tuloksista. Kyselyyn vastanneista 257 oli vieraspelaajia, 298 Etelä-Pohjanmaan Golfin (EPG) jäseniä ja 20 seuran uutta jäsentä. Pelaaja Ensin -palvelua käytettiin Ruuhikoskigolfissa kaudella 2015 ensimmäisen kerran. Tämän lisäksi tutkimuksen tulokset pohjautuvat 50 pelaajan puolistrukturoituun haastatteluun. Osallistuneet pelaajat olivat ikähaarukaltaan 20–75-vuotiaita Ruuhikoskigolfin jäseniä. Haastatteluun valittiin tarkoituksella eri-ikäisiä miehiä ja naisia sekä eri tasoituksen omaavia pelaajia, jotta haastatteluiden lopputuloksista saataisiin mahdollisimman realistinen.
Esitettyjen kyselyiden ja haastatteluiden mukaan pelaajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Ruuhikoskigolfin nykytilaan ja kentän kuntoon. Kaikkien palveluiden: caddiemasterin, ravintolan ja pro shopin, tuonti klubirakennukseen perusparannus-hankkeen jälkeen on ollut onnistunut muutos, johon pelaajat ovat olleet tyytyväisiä.
Teoriaosuudessa aihealueina ovat palvelu, asiakaspalvelu, henkilökunnan perehdyttäminen, asiakaspalvelutyylit sekä palvelumuotoilu. Opinnäytetyössä kerrotaan yleisesti, mitä palvelut ovat ja mitkä ovat palveluiden hyödyt asiakkaalle. Asiakaspalveluun perehdytään ottamalla selvää, millaista on hyvä asiakaspalvelu ja miten asiakaspalvelijan tulee toimia asiakaspalvelutilanteissa. Palvelumuotoilua käsiteltiin teoriaosuudessa antamalla ideoita palvelukohteiden kehittämisestä Ruuhikoskigolfissa tulevien vuosien aikana.
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida Pelaaja Ensin -palvelun dataa, joka koostuu 575 pelaajan kyselyn tuloksista. Kyselyyn vastanneista 257 oli vieraspelaajia, 298 Etelä-Pohjanmaan Golfin (EPG) jäseniä ja 20 seuran uutta jäsentä. Pelaaja Ensin -palvelua käytettiin Ruuhikoskigolfissa kaudella 2015 ensimmäisen kerran. Tämän lisäksi tutkimuksen tulokset pohjautuvat 50 pelaajan puolistrukturoituun haastatteluun. Osallistuneet pelaajat olivat ikähaarukaltaan 20–75-vuotiaita Ruuhikoskigolfin jäseniä. Haastatteluun valittiin tarkoituksella eri-ikäisiä miehiä ja naisia sekä eri tasoituksen omaavia pelaajia, jotta haastatteluiden lopputuloksista saataisiin mahdollisimman realistinen.
Esitettyjen kyselyiden ja haastatteluiden mukaan pelaajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Ruuhikoskigolfin nykytilaan ja kentän kuntoon. Kaikkien palveluiden: caddiemasterin, ravintolan ja pro shopin, tuonti klubirakennukseen perusparannus-hankkeen jälkeen on ollut onnistunut muutos, johon pelaajat ovat olleet tyytyväisiä.