YRITYSASIAKKUUDEN PÄÄTTYMISEEN VAIKUTTAVAT SYYT VAKUUTUSYHTIÖSSÄ
Säde, Sonja (2015)
Säde, Sonja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia yritysasiakkuuden päättymiseen vaikuttavia syitä vakuutusyhtiössä. Tutkimus tehtiin toimeksiantona LähiTapiola Idälle. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, jossa haastateltiin vakuutusyhtiön vaihtaneita yritysasiakkaita. Heiltä kysyttiin asiakkuuden päättämiseen vaikuttavia syitä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Haastatteluaineiston tueksi opinnäytetyöhön koottiin teoreettista tietoperustaa alan kirjallisuudesta. Teoriaosiossa käsitellään muun muassa asiakkuuden elinkaaren eri vaiheita eli syntymistä, jalostumista ja loppumista. Lisäksi pohditaan asiakastyytyväisyyttä, asiakkaan sitoutuneisuutta yritykseen sekä asiakasuskollisuutta.
Tutkimuksen tuloksissa esitellään erilaisia ja yhteneviä asiakkuuden päättymiseen vaikuttavia syitä. Useammassa haastattelussa korostui yhteydenpidon merkitys asiakkuuden pysyvyyden kannalta. Kilpailevan vakuutusyhtiön aktiivinen aloitteellisuus sekä vakuutus- ja pankkiasioinnin keskittäminen samaan yhtiöön vaikuttivat usealla päätökseen vaihtaa yhtiötä. Vakuutusten hinnalla kilpailua ei pidetty kovin tärkeänä. Tulosten perusteella LähiTapiola Idän toimintaa voidaan kehittää esimerkiksi yhteydenpitoa parantamalla asiakkuuden jalostumisvaiheessa. Lisäksi LähiTapiolan ja S-pankin yhteistyötä voitaisiin kehittää yrityspankkipalveluiden näkökulmasta.
Haastatteluaineiston tueksi opinnäytetyöhön koottiin teoreettista tietoperustaa alan kirjallisuudesta. Teoriaosiossa käsitellään muun muassa asiakkuuden elinkaaren eri vaiheita eli syntymistä, jalostumista ja loppumista. Lisäksi pohditaan asiakastyytyväisyyttä, asiakkaan sitoutuneisuutta yritykseen sekä asiakasuskollisuutta.
Tutkimuksen tuloksissa esitellään erilaisia ja yhteneviä asiakkuuden päättymiseen vaikuttavia syitä. Useammassa haastattelussa korostui yhteydenpidon merkitys asiakkuuden pysyvyyden kannalta. Kilpailevan vakuutusyhtiön aktiivinen aloitteellisuus sekä vakuutus- ja pankkiasioinnin keskittäminen samaan yhtiöön vaikuttivat usealla päätökseen vaihtaa yhtiötä. Vakuutusten hinnalla kilpailua ei pidetty kovin tärkeänä. Tulosten perusteella LähiTapiola Idän toimintaa voidaan kehittää esimerkiksi yhteydenpitoa parantamalla asiakkuuden jalostumisvaiheessa. Lisäksi LähiTapiolan ja S-pankin yhteistyötä voitaisiin kehittää yrityspankkipalveluiden näkökulmasta.