Leikki-ikäisen lapsen hyvä ravitsemus ja päivärytmi : Kuvallinen opas terveydenhoitajien apuvälineeksi monikulttuurisia perheitä kohdattaessa
Rikala, Pihla (2016)
Rikala, Pihla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188435
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvallista ohjausmateriaalia Hämeenlinnan neuvolaterveydenhoitajien apuvälineeksi, heidän kohdatessaan erityisesti monikulttuurisia asiakkaita. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi Hämeenlinnan lasten ja nuorten palvelut. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tarkoituksena oli tuottaa kuvallinen opas leikki-ikäiselle lapselle sopivasta terveellisestä ravitsemuksesta sekä hyvästä päivärytmistä. Kuvallisen oppaan toteutuksessa huomioitiin Hämeenlinnan kaupungin neuvolaterveydenhoitajien toiveita ja ehdotuksia oppaan sisältöön liittyen.
Opinnäytetyön toiminnallisena osana toteutettu opas oli tarkoitettu neuvolaterveydenhoitajien apuvälineeksi heidän kohdatessaan monikulttuurisia asiakkaita. Tämän johdosta tavoitteena oli luoda mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen opas, jossa kuvat toimivat suuressa roolissa ja tekstiä oli vain vähän. Oppaan tarkoituksena oli korostaa suomalaisten ravitsemussuositusten pääpiirteitä sekä tuoda esiin monipuolista ja terveellistä ruokavaliota. Tavoitteena oli tukea neuvolaterveydenhoitajien työtä ja toimia ravitsemukseen ja päivärytmiin liittyvän ohjauksen apuvälineenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin muun muassa monikulttuurisuuteen, leikki-ikään ja siihen liittyviin erityispiirteisiin, lasten ruokailutottumuksiin eri ikäkausina sekä suomalaisiin ravitsemussuosituksiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös ravitsemusohjauksen merkitystä sekä liikunnan ja unen vaikutusta lapsen kehitykseen ja kasvuun. Opinnäytetyön sisällössä hyödynnettiin ajankohtaista alan kirjallisuutta sekä erilaisia artikkeleita. Opinnäytetyössä perehdyttiin erityisesti suomalaisiin ravitsemussuosituksiin ja tarkasteltiin myös uusia, vuonna 2016 julkaistuja ravitsemussuosituksia.
Opinnäytetyön toiminnallisena osana toteutettu opas oli tarkoitettu neuvolaterveydenhoitajien apuvälineeksi heidän kohdatessaan monikulttuurisia asiakkaita. Tämän johdosta tavoitteena oli luoda mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen opas, jossa kuvat toimivat suuressa roolissa ja tekstiä oli vain vähän. Oppaan tarkoituksena oli korostaa suomalaisten ravitsemussuositusten pääpiirteitä sekä tuoda esiin monipuolista ja terveellistä ruokavaliota. Tavoitteena oli tukea neuvolaterveydenhoitajien työtä ja toimia ravitsemukseen ja päivärytmiin liittyvän ohjauksen apuvälineenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin muun muassa monikulttuurisuuteen, leikki-ikään ja siihen liittyviin erityispiirteisiin, lasten ruokailutottumuksiin eri ikäkausina sekä suomalaisiin ravitsemussuosituksiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös ravitsemusohjauksen merkitystä sekä liikunnan ja unen vaikutusta lapsen kehitykseen ja kasvuun. Opinnäytetyön sisällössä hyödynnettiin ajankohtaista alan kirjallisuutta sekä erilaisia artikkeleita. Opinnäytetyössä perehdyttiin erityisesti suomalaisiin ravitsemussuosituksiin ja tarkasteltiin myös uusia, vuonna 2016 julkaistuja ravitsemussuosituksia.