Sosiaalisen median suunnitelma artistibrändille
Saloranta, Miika (2016)
Saloranta, Miika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188523
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda olemassa olevalle artistibrändille sosiaalisen median toimintasuunnitelma, joka edistää brändin tunnettuutta ja suosiota. Suunnitelma on toteutettu case-kohtaisesti suomalaiselle populäärimusiikkia edustavalle yhtyeelle nimeltään TCT, mutta opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä artistien sosiaalisen median toimintaa myös yleisellä tasolla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään muun muassa sosiaalisen median kanaviin ja brändin luomiseen ja kehittämiseen digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi osiossa käsitellään sosiaalisen median termistöä ja pohditaan muun muassa kuluttajan käyttäytymistä sosiaali-sessa mediassa. Lopuksi eritellään asioita, jotka ovat edellytys johdonmukaiseen ja selkeään sosiaalisen median suunnitelmaan.
Toiminnallisessa osuudessa eritellään TCT:n Facebook- ja Instagram-tileille suunniteltujen julkaisukalentereiden keskeisimmät sisällöt ja tavoitteet. Luvussa käydään muun muassa läpi julkaisujen visuaaliset ja kielelliset ratkaisut ja julkaisuajankohdat päivätasolla. Lisäksi toimin-nallisessa osassa käsitellään tilannekohtaiset päivitykset, jotka on suunniteltu muun muassa bändin sponsoriyhteistyön ja albumijulkaisujen pohjalta. Lopuksi määritellään Twitterin ja Snapchatin roolia bändin toiminnassa, sekä tyylejä, jotka on hyvä ottaa huomioon kommuni-koidessa sidosryhmiensä kanssa sosiaalisessa mediassa.
Pohdintaosiossa käsitellään opinnäytetyöprosessia ja produktiivisen opinnäytetyön haasteita. Lisäksi pohditaan some-suunnitelman käytännöllisyyttä ja yleispätevyyttä musiikkialalla. Lopuksi vielä käsitellään sosiaalisen median tulevaisuutta artistin työvälineenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään muun muassa sosiaalisen median kanaviin ja brändin luomiseen ja kehittämiseen digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi osiossa käsitellään sosiaalisen median termistöä ja pohditaan muun muassa kuluttajan käyttäytymistä sosiaali-sessa mediassa. Lopuksi eritellään asioita, jotka ovat edellytys johdonmukaiseen ja selkeään sosiaalisen median suunnitelmaan.
Toiminnallisessa osuudessa eritellään TCT:n Facebook- ja Instagram-tileille suunniteltujen julkaisukalentereiden keskeisimmät sisällöt ja tavoitteet. Luvussa käydään muun muassa läpi julkaisujen visuaaliset ja kielelliset ratkaisut ja julkaisuajankohdat päivätasolla. Lisäksi toimin-nallisessa osassa käsitellään tilannekohtaiset päivitykset, jotka on suunniteltu muun muassa bändin sponsoriyhteistyön ja albumijulkaisujen pohjalta. Lopuksi määritellään Twitterin ja Snapchatin roolia bändin toiminnassa, sekä tyylejä, jotka on hyvä ottaa huomioon kommuni-koidessa sidosryhmiensä kanssa sosiaalisessa mediassa.
Pohdintaosiossa käsitellään opinnäytetyöprosessia ja produktiivisen opinnäytetyön haasteita. Lisäksi pohditaan some-suunnitelman käytännöllisyyttä ja yleispätevyyttä musiikkialalla. Lopuksi vielä käsitellään sosiaalisen median tulevaisuutta artistin työvälineenä.