Vastuullinen matkailu sosiaalisessa mediassa
Huttunen, Elisa (2017)
Huttunen, Elisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702222606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702222606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, vaikuttaako sosiaalinen media ihmisten käsityksiin vastuullisesta matkailusta. Ilmiötä tutkittiin teettämällä kysely suomalaisille matkanjärjestäjille eli aihetta lähestyttiin yrittäjien näkökul-masta. Kyselyn lisäksi tehtiin aihetta havainnoiva osio. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus. Toimeksiantajana työlle toimi Reilun matkailun yhdistys.
Työn teoriaosuudessa käsitellään vastuullista matkailua, sosiaalista mediaa sekä ihmisten matkailukäyttäytymistä.
Vastuullinen matkailu on laaja käsite, joka kattaa alleen paljon erilaisia näkemyksiä. Käsitteen tarkasta määritelmästä ei ole päästy yksimielisyyteen, mutta tässä työssä vastuullinen matkailu määritellään sellaiseksi matkailuksi joka ottaa huomioon matkailuun liittyvät sosio-kulttuuriset, ympäristölliset sekä taloudelliset näkökulmat.
Matkailukäyttäytymistä on tutkittu paljon ja erityisesti matkustusmotiivit ja niihin vaikuttaminen ovat kiinnostaneet alan ammattilaisia. Sosiaalinen media on muokannut merkittävällä tavalla kaikkea markkinointia ja viestintää ja siksi se vaikuttaa myös matkailu-alaan. Vaikka kyse on suhteellisen uudesta asiasta, on selvää, että sosiaalinen media on muuttanut yhteiskuntaa ja on tullut jäädäkseen. Työssä käydään tarkemmin läpi sosiaalisen median mer-kitystä nyky-yhteiskunnassa ja sitä, miksi sen vaikutusta ilmiöihin on mielekästä tutkia. Myös sosiaalisen median historiaa käsitellään lyhyesti.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen ja havainnoinnin avulla. Kysely lähetettiin sähköpostitse suomalai-sille matkanjärjestäjille ja se oli avoinna kaksi kuukautta. Tutkimus oli laadullinen ja sille tyypilliseen tapaan kysy-mykset olivat pitkälti avoimia. Tällä pyrittiin saamaan mahdollisimman syvällisiä vastauksia jotka perustuvat vastaa-jan aitoon kokemukseen. Tämä saattoi osaltaan vaikuttaa siihen, että vastauksia saatiin verrattain vähän. Tämän ei kuitenkaan katsottu vaikuttavan tulosten luotettavuuteen. Vastausten ja havainnoinnin avulla aihetta pystyttiin analysoimaan tarpeeksi. Havainnointiosio suoritettiin pitkälti ennen kyselyn tekemistä. Käytännössä tämä tarkoitti aiheeseen liittyvien internet sivustojen, sosiaalisessa mediassa käytävien keskustelujen sekä uutisoinnin seuraamis-ta. Näitä havaintoja hyödynnettiin kysymysten laatimisessa sekä myöhemmin vastausten analysoinnissa.
Tutkimuksen tuloksina todettiin, ettei sosiaalisen median vaikutusta ihmisten käsityksiin vastuullisesta matkailusta ole vielä juurikaan havaittavissa ainakaan Suomessa. Aihetta voitaisiin kuitenkin jatkossa tutkia lisää, erityisesti kuluttajien näkökulmasta, jolloin ilmiöstä saataisiin kattavampi näkökulma.
Työn teoriaosuudessa käsitellään vastuullista matkailua, sosiaalista mediaa sekä ihmisten matkailukäyttäytymistä.
Vastuullinen matkailu on laaja käsite, joka kattaa alleen paljon erilaisia näkemyksiä. Käsitteen tarkasta määritelmästä ei ole päästy yksimielisyyteen, mutta tässä työssä vastuullinen matkailu määritellään sellaiseksi matkailuksi joka ottaa huomioon matkailuun liittyvät sosio-kulttuuriset, ympäristölliset sekä taloudelliset näkökulmat.
Matkailukäyttäytymistä on tutkittu paljon ja erityisesti matkustusmotiivit ja niihin vaikuttaminen ovat kiinnostaneet alan ammattilaisia. Sosiaalinen media on muokannut merkittävällä tavalla kaikkea markkinointia ja viestintää ja siksi se vaikuttaa myös matkailu-alaan. Vaikka kyse on suhteellisen uudesta asiasta, on selvää, että sosiaalinen media on muuttanut yhteiskuntaa ja on tullut jäädäkseen. Työssä käydään tarkemmin läpi sosiaalisen median mer-kitystä nyky-yhteiskunnassa ja sitä, miksi sen vaikutusta ilmiöihin on mielekästä tutkia. Myös sosiaalisen median historiaa käsitellään lyhyesti.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen ja havainnoinnin avulla. Kysely lähetettiin sähköpostitse suomalai-sille matkanjärjestäjille ja se oli avoinna kaksi kuukautta. Tutkimus oli laadullinen ja sille tyypilliseen tapaan kysy-mykset olivat pitkälti avoimia. Tällä pyrittiin saamaan mahdollisimman syvällisiä vastauksia jotka perustuvat vastaa-jan aitoon kokemukseen. Tämä saattoi osaltaan vaikuttaa siihen, että vastauksia saatiin verrattain vähän. Tämän ei kuitenkaan katsottu vaikuttavan tulosten luotettavuuteen. Vastausten ja havainnoinnin avulla aihetta pystyttiin analysoimaan tarpeeksi. Havainnointiosio suoritettiin pitkälti ennen kyselyn tekemistä. Käytännössä tämä tarkoitti aiheeseen liittyvien internet sivustojen, sosiaalisessa mediassa käytävien keskustelujen sekä uutisoinnin seuraamis-ta. Näitä havaintoja hyödynnettiin kysymysten laatimisessa sekä myöhemmin vastausten analysoinnissa.
Tutkimuksen tuloksina todettiin, ettei sosiaalisen median vaikutusta ihmisten käsityksiin vastuullisesta matkailusta ole vielä juurikaan havaittavissa ainakaan Suomessa. Aihetta voitaisiin kuitenkin jatkossa tutkia lisää, erityisesti kuluttajien näkökulmasta, jolloin ilmiöstä saataisiin kattavampi näkökulma.