Verkkokauppapalveluiden vertailu ja valinta Case Sapira Oy
Hilden, Timo (2017)
Hilden, Timo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249923
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kauhavalaiselle sisustus- ja lahjatarvikkeita myyvälle yritykselle Sapira Oy:lle. Työn tavoitteena oli selvittää, mikä verkkokauppapalveluista olisi yritykselle sopivin ja vastaisi sen tarpeita verkkokauppaa perustettaessa.
Työssä vertailtiin kolmea Suomen johtavaa verkkokauppapalvelua. Verkkokaupan tarjoamia palveluita ja ominaisuuksia vertailtiin. Vertailu ja analysointi perustuivat kohdeyrityksen omistajalle tehtyyn haastatteluun, jossa selvitettiin yrityksen vaatimuksia ja tarpeita verkkokaupan perustamiselle. Valitut verkkokauppapalvelut olivat Finqu, MyCashflow ja Vilkas.
Opinnäytetyön teoriaosuuden alussa avataan, mitä verkkokauppa itsessään tarkoittaa, nostetaan esiin sen etuja ja haittoja sekä tutkitaan tilastotietoa suomalaisten käyttäytymistä verkko ostoksia tehtäessä. Toisessa teoriaosuudessa käydään läpi verkkokaupan markkinointia kahden eri markkinointikokonaisuuden avulla. Viimeisessä teoriaosuudessa esitellään työhön valitut verkkokauppapalvelut.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytetään laadullista (kvalitatiivista) tutkimusmenetelmää. Laadullisen menetelmän lisäksi myös määrällistä (kvantitatiivista) tutkimusmenetelmää käytettiin hyödyksi, koska sen avulla saatiin koko tutkimukselle monipuolisempaa näkemystä.
Tässä tutkimuksessa kohdeyritykselle sopivimmaksi verkkokauppapalveluksi valikoitui Finqu. Vilkas verkkokauppapalvelu tarjosi hyvän vaihtoehdon, mutta tässä tutkimuksessa ratkaiseva eron tekivät toimeksiantajayrityksen kriteerit ja vaatimukset. Niihin kaikkiin Finqu Oy:n Finqu verkkokauppapalvelu vastasi parhaiten.
Työssä vertailtiin kolmea Suomen johtavaa verkkokauppapalvelua. Verkkokaupan tarjoamia palveluita ja ominaisuuksia vertailtiin. Vertailu ja analysointi perustuivat kohdeyrityksen omistajalle tehtyyn haastatteluun, jossa selvitettiin yrityksen vaatimuksia ja tarpeita verkkokaupan perustamiselle. Valitut verkkokauppapalvelut olivat Finqu, MyCashflow ja Vilkas.
Opinnäytetyön teoriaosuuden alussa avataan, mitä verkkokauppa itsessään tarkoittaa, nostetaan esiin sen etuja ja haittoja sekä tutkitaan tilastotietoa suomalaisten käyttäytymistä verkko ostoksia tehtäessä. Toisessa teoriaosuudessa käydään läpi verkkokaupan markkinointia kahden eri markkinointikokonaisuuden avulla. Viimeisessä teoriaosuudessa esitellään työhön valitut verkkokauppapalvelut.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytetään laadullista (kvalitatiivista) tutkimusmenetelmää. Laadullisen menetelmän lisäksi myös määrällistä (kvantitatiivista) tutkimusmenetelmää käytettiin hyödyksi, koska sen avulla saatiin koko tutkimukselle monipuolisempaa näkemystä.
Tässä tutkimuksessa kohdeyritykselle sopivimmaksi verkkokauppapalveluksi valikoitui Finqu. Vilkas verkkokauppapalvelu tarjosi hyvän vaihtoehdon, mutta tässä tutkimuksessa ratkaiseva eron tekivät toimeksiantajayrityksen kriteerit ja vaatimukset. Niihin kaikkiin Finqu Oy:n Finqu verkkokauppapalvelu vastasi parhaiten.