Metson liikematkaprosessin kehittäminen
Laiho, Ronja (2017)
Laiho, Ronja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816119
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kansainvälisen pörssiyhtiön, Metson, liikematkaprosessia ja esittää ehdotuksia prosessin kehittämiseen siten, että siitä hyötyisi sekä yhtiö että työntekijät.
Työn teoriaosuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään liikematkustusta yleisesti, kuten yritysten matkahallintoa, yhteistyötä liikematkatoimistojen kanssa, matkustussääntöjä sekä niiden noudattamisen haasteita. Liikematkustuspalvelujen digitalisoituminen tulevaisuudessa luo paljon odotettuja mahdollisuuksia palvelujen parantamiseen, kuten entistä parempiin mobiilipalveluihin ja matkavarausprosessin räätälöimiseen varaushistorian perusteella.
Toinen teoriaosa koskee työntekijän perehdyttämistä: mitä Suomen laki sanoo perehdyttämisvelvoitteesta työpaikoilla sekä miten työantaja voi motivoida ja kannustaa työntekijöitä saavuttamaan yrityksen tavoitteet.
Metso järjesti Suomen työntekijöilleen tammikuussa 2017 matkustustyytyväisyyskyselyn, jossa kysyttiin työntekijöiden tyytyväisyyttä Metson matkahallinnon ja yhteistyömatkatoimiston toimintaan, odotuksia ja toiveita tulevaisuuden digipalveluille sekä matkanvaraustyö-kalujen toimivuutta ja parannusehdotuksia. Kyselyn vastaukset on analysoitu ja tiivistetty sen perusteella, mitkä asiat toistuivat vastauksissa. Aiheet, kuten matkavarausten teon helppous ja yksinkertaisuus nousivat esiin vastauksissa, koska työntekijät eivät halua käyttää työaikaansa matkanvarausprosessiin. Liikematkustuksessa on tärkeää, että työn luonne ja vaativuus, kuten aikataulut, otetaan huomioon varausprosessissa ja matkaehdotuksissa.
Parannusehdotukset liikematkavarausprosessien parantamiseen on luotu matkustustyytyväisyyskyselyn vastausten perusteella. Parannusehdotukset voidaan jakaa kahteen osaan: perehdyttäminen sekä digitalisoituminen. Ehdotuksissa on käytetty hyväksi myös teoriapohjaa sekä tekijän omia kokemuksia toimiessaan Metsolla matkanvaraajana. Tavoitteena ehdotuksissa on, että ne ovat konkreettisia ja realistisia keinoja, joita Metso voi käyttää hyväksi liikematkavarausprosessissa.
Työn teoriaosuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään liikematkustusta yleisesti, kuten yritysten matkahallintoa, yhteistyötä liikematkatoimistojen kanssa, matkustussääntöjä sekä niiden noudattamisen haasteita. Liikematkustuspalvelujen digitalisoituminen tulevaisuudessa luo paljon odotettuja mahdollisuuksia palvelujen parantamiseen, kuten entistä parempiin mobiilipalveluihin ja matkavarausprosessin räätälöimiseen varaushistorian perusteella.
Toinen teoriaosa koskee työntekijän perehdyttämistä: mitä Suomen laki sanoo perehdyttämisvelvoitteesta työpaikoilla sekä miten työantaja voi motivoida ja kannustaa työntekijöitä saavuttamaan yrityksen tavoitteet.
Metso järjesti Suomen työntekijöilleen tammikuussa 2017 matkustustyytyväisyyskyselyn, jossa kysyttiin työntekijöiden tyytyväisyyttä Metson matkahallinnon ja yhteistyömatkatoimiston toimintaan, odotuksia ja toiveita tulevaisuuden digipalveluille sekä matkanvaraustyö-kalujen toimivuutta ja parannusehdotuksia. Kyselyn vastaukset on analysoitu ja tiivistetty sen perusteella, mitkä asiat toistuivat vastauksissa. Aiheet, kuten matkavarausten teon helppous ja yksinkertaisuus nousivat esiin vastauksissa, koska työntekijät eivät halua käyttää työaikaansa matkanvarausprosessiin. Liikematkustuksessa on tärkeää, että työn luonne ja vaativuus, kuten aikataulut, otetaan huomioon varausprosessissa ja matkaehdotuksissa.
Parannusehdotukset liikematkavarausprosessien parantamiseen on luotu matkustustyytyväisyyskyselyn vastausten perusteella. Parannusehdotukset voidaan jakaa kahteen osaan: perehdyttäminen sekä digitalisoituminen. Ehdotuksissa on käytetty hyväksi myös teoriapohjaa sekä tekijän omia kokemuksia toimiessaan Metsolla matkanvaraajana. Tavoitteena ehdotuksissa on, että ne ovat konkreettisia ja realistisia keinoja, joita Metso voi käyttää hyväksi liikematkavarausprosessissa.