Sairaanhoitajaopiskelijan opas ammatillisessa harjoittelussa oppimisen tueksi EKKS:n päiväkirurgiseen yksikköön
Puhakainen, Petra (2017)
Puhakainen, Petra
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317849
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas Etelä-Karjalan keskussairaalan (EKKS) päiväkirurgiseen yksikköön ammattitaitoa edistävään harjoitteluun meneville sairaanhoitajaopiskelijoille. Yksikössä on useita eri opiskeluvaiheiden harjoittelijoita vuodessa, joten tarkoituksena oli luoda harjoittelun kulkua, tavoitteiden asettamista ja oppimisen seurantaa helpottava väline. Tavoitteena oli myös helpottaa yksikön sairaanhoitajien opiskelijaohjausta ja opiskelijoiden edistymisen seurantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmien mukaisesti, ja sen tuotoksena tehtiin sairaanhoitajaopiskelijan opas. Oppaan sisältöä varten kerättiin tietoa EKKS:n päiväkirurgisen yksikön sairaanhoitajilta teemahaastattelun avulla. Sisällön suunnittelussa käytettiin myös teoriatietoa päiväkirurgisesta sekä leikkaussalihoitotyöstä yleisesti. Näiden tietojen pohjalta koottiin opas, joka noudattelee päiväkirurgisen potilaan hoitoketjua pre-, intra- ja postoperatiivisissa vaiheissa.
Päiväkirurgisen hoitotyön jatkuvasti lisääntyessä on syytä kiinnittää huomiota uuden hoitohenkilöstön kouluttamiseen ja perehdytykseen. Noin puolet elektiivisistä toimenpiteistä tehdään päiväkirurgisesti, ja uusien leikkaustekniikoiden, perussairauksien hyvän hoitotasapainon ja ikääntyneen väestön hyväkuntoisuuden myötä entistä useammat potilaat ovat soveltuvia päiväkirurgiaan. Tämän vuoksi sairaanhoidon opiskelijoiden laadukas ohjaaminen ja hyvä perehdyttäminen ovat tärkeitä, jotta tulevaisuuden ammattilaisilla olisi hyvät lähtökohdat tämänkaltaisen kirurgian parissa työskentelyyn.
Opinnäytetyön tuotos on tarkoitettu EKKS:n päiväkirurgisessa yksikössä ammattitaitoa edistävää harjoittelua suorittavien sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Jatkossa olisi mielenkiintoista saada tietoa oppaan käyttökokemuksista. Lisäksi päiväkirurgisten potilaiden asenteita sairaanhoitajaopiskelijoita kohtaan voisi tutkia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmien mukaisesti, ja sen tuotoksena tehtiin sairaanhoitajaopiskelijan opas. Oppaan sisältöä varten kerättiin tietoa EKKS:n päiväkirurgisen yksikön sairaanhoitajilta teemahaastattelun avulla. Sisällön suunnittelussa käytettiin myös teoriatietoa päiväkirurgisesta sekä leikkaussalihoitotyöstä yleisesti. Näiden tietojen pohjalta koottiin opas, joka noudattelee päiväkirurgisen potilaan hoitoketjua pre-, intra- ja postoperatiivisissa vaiheissa.
Päiväkirurgisen hoitotyön jatkuvasti lisääntyessä on syytä kiinnittää huomiota uuden hoitohenkilöstön kouluttamiseen ja perehdytykseen. Noin puolet elektiivisistä toimenpiteistä tehdään päiväkirurgisesti, ja uusien leikkaustekniikoiden, perussairauksien hyvän hoitotasapainon ja ikääntyneen väestön hyväkuntoisuuden myötä entistä useammat potilaat ovat soveltuvia päiväkirurgiaan. Tämän vuoksi sairaanhoidon opiskelijoiden laadukas ohjaaminen ja hyvä perehdyttäminen ovat tärkeitä, jotta tulevaisuuden ammattilaisilla olisi hyvät lähtökohdat tämänkaltaisen kirurgian parissa työskentelyyn.
Opinnäytetyön tuotos on tarkoitettu EKKS:n päiväkirurgisessa yksikössä ammattitaitoa edistävää harjoittelua suorittavien sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Jatkossa olisi mielenkiintoista saada tietoa oppaan käyttökokemuksista. Lisäksi päiväkirurgisten potilaiden asenteita sairaanhoitajaopiskelijoita kohtaan voisi tutkia.