Digitaalinen äänitys Digi 003 -työasemalla ja Pro Tools -ohjelmalla : Äänityksen valmistelu ja jälkituotanto
Väinölä, Lauri (2010)
Väinölä, Lauri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149302
Tiivistelmä
Työ suoritettiin Hämeen Ammattikorkeakoulun multimediapajalla
Hämeenlinnassa. Pajalle hankittiin loppuvuodesta 2009 digitaalista
äänityskalustoa, eli Digidesignin Digi 003- työasema sekä iMactietokone,
johon asennettiin Pro Tools- ohjelma. Näiden käytöstä ja
äänityöstä yleisesti ei henkilökunnan keskuudessa ole asiantuntemusta.
Työn tarkoitus on selvittää digitaalisen äänityksen koko prosessi
käytännössä ja teoriat sen takaa, käyttäen hyväksi pajalle hankittua
kalustoa. Työssä keskitytään pääosin äänityksen valmisteluun liittyviin
asioihin sekä äänen jälkikäsittelyn merkittävimpiin toimenpiteisiin.
Minulla ei ollut aiempaa käytännön kokemusta edellä mainitusta
laitteistosta, mutta digitaalisesta äänityksestä muuten kyllä, sekä teoria että käytännön tasolla. Tätä työtä varten opiskelin asioita useammasta kirjasta liittyen studiotyöskentelyyn ja äänityöhön yleisesti. Laitteiston käytön opettelin itse käytännön opettelulla ja testailulla.
Työssä käydään aluksi läpi tärkeimmät teoreettiset asiat äänestä ja
nimenomaan digitaalisesta äänestä. Tämän jälkeen siirrytään
käsittelemään äänityksen valmistelua. Käydään läpi äänityskaluston
käytännön valmistelut ja perehdytään erityisesti eri mikrofonityyppeihin,
niiden sijoitteluun, käyttötarkoitukseen ja soveltuvuuteen eri tilanteissa.
Äänitysvaiheen jälkeen käydään läpi merkittävimmät toimenpiteet liittyen
äänen jälkikäsittelyyn.
Työstä käy ilmi, että laadukkaan äänityksen saavuttamiseksi pääosaan
nousee huolellinen valmistelu, tietämys äänen käyttäytymisestä ja
käytettävistä laitteista. Nimenomaan mikrofonivalinnoilla ja sijoittelulla
on suuri merkitys. Äänen jälkikäsittelyn tarkoitus on selkiyttää ja
hienosäätää äänitystä, tuoda esiin olennaisin ja vaimentaa häiriötekijöitä.
Ajattelutapaa, että hyvät laitteet ja ohjelmistot pelastavat kehnonkin
äänityksen, tulee välttää.
Hämeenlinnassa. Pajalle hankittiin loppuvuodesta 2009 digitaalista
äänityskalustoa, eli Digidesignin Digi 003- työasema sekä iMactietokone,
johon asennettiin Pro Tools- ohjelma. Näiden käytöstä ja
äänityöstä yleisesti ei henkilökunnan keskuudessa ole asiantuntemusta.
Työn tarkoitus on selvittää digitaalisen äänityksen koko prosessi
käytännössä ja teoriat sen takaa, käyttäen hyväksi pajalle hankittua
kalustoa. Työssä keskitytään pääosin äänityksen valmisteluun liittyviin
asioihin sekä äänen jälkikäsittelyn merkittävimpiin toimenpiteisiin.
Minulla ei ollut aiempaa käytännön kokemusta edellä mainitusta
laitteistosta, mutta digitaalisesta äänityksestä muuten kyllä, sekä teoria että käytännön tasolla. Tätä työtä varten opiskelin asioita useammasta kirjasta liittyen studiotyöskentelyyn ja äänityöhön yleisesti. Laitteiston käytön opettelin itse käytännön opettelulla ja testailulla.
Työssä käydään aluksi läpi tärkeimmät teoreettiset asiat äänestä ja
nimenomaan digitaalisesta äänestä. Tämän jälkeen siirrytään
käsittelemään äänityksen valmistelua. Käydään läpi äänityskaluston
käytännön valmistelut ja perehdytään erityisesti eri mikrofonityyppeihin,
niiden sijoitteluun, käyttötarkoitukseen ja soveltuvuuteen eri tilanteissa.
Äänitysvaiheen jälkeen käydään läpi merkittävimmät toimenpiteet liittyen
äänen jälkikäsittelyyn.
Työstä käy ilmi, että laadukkaan äänityksen saavuttamiseksi pääosaan
nousee huolellinen valmistelu, tietämys äänen käyttäytymisestä ja
käytettävistä laitteista. Nimenomaan mikrofonivalinnoilla ja sijoittelulla
on suuri merkitys. Äänen jälkikäsittelyn tarkoitus on selkiyttää ja
hienosäätää äänitystä, tuoda esiin olennaisin ja vaimentaa häiriötekijöitä.
Ajattelutapaa, että hyvät laitteet ja ohjelmistot pelastavat kehnonkin
äänityksen, tulee välttää.