Kuopio RockCock 2017 VIP-asiakastyytyväisyys
Kuosmanen, Toni (2018)
Kuosmanen, Toni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113507
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin N.C.D. Production Oy:n toimeksiannosta, ja tarkoituksena oli tutkia Kuopio RockCock 2017 – tapahtuman VIP-asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä selvittämään VIP-asiakkaiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä tapahtuman eri kontaktipisteissä. Saamani asiakaspalautteen analysoinnissa käytin ristiintaulukointia sekä tapahtuman aikana tekemiäni havaintoja.
Työn aluksi kerron sen kontekstista, eli tapahtumatuotannosta yleisesti, sekä avaan tutkimuksen kohteena olevan tapahtuman ja tapahtumaa järjestävän yrityksen taustaa. Seuraavaksi menen teoriaan, jossa käyn läpi muun muassa asiakaskokemusta sekä palvelumuotoilua. Empiirisessä vaiheessa kuvaan aluksi käytetyt tutkimusmenetelmät ja perustelen niiden käyttöä menetelmäkirjallisuuteen viitaten. Tämän jälkeen etenen saamiini tutkimustuloksiin, teen niistä johtopäätöksiä ja analysoin niitä. Lopuksi pohdin opinnäytetyön merkitystä itseni ja toimeksiantajani kohdalla sekä yleisesti laajemmalla mittakaavalla. Opinnäytetyön tutkimusosa ja analyysi on salattu, ja toimeksiantajan pyynnöstä vain heidän käytössään
Kyselyyn vastanneista 142 VIP-asiakkaasta suurimman osan mielestä Kuopio RockCockin VIP-asiakkuus oli hyvä kokemus ja hinta-laatu-suhteeltaan sopiva. Tapahtuma keräsi paljon kävijöitä sekä Kuopiosta, että muiltakin paikkakunnilta. Positiivista palautetta tuli paljon, mutta kritiikkiä ja kehitysehdotuksia tuli myös reilusti. Tutkimukseni perusteella ehdotan seuraavana vuonna tehtävän toimenpiteitä erityisesti sisäänkirjautumisen, ruokatarjoilujen ja WC-järjestelyjen osa-alueilla.
Kehityskohtana kyselyssä on kysymyksien kohdentaminen päiväkohtaisesti, sillä molempina päivinä asiakkaina olleiden vastauksia ei pystynyt kohdentamaan perjantaille tai lauantaille. Kyselyn otanta oli kuitenkin hyvä ja vastaajat edustivat VIP-asiakkaita monipuolisesti. Opinnäytetyön avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää tapahtuman VIP-kokemusta entistä paremmaksi tänä kuluvana vuonna. Opinnäytetyöstä on myös hyötyä muille tapahtumajärjestäjille.
Työn aluksi kerron sen kontekstista, eli tapahtumatuotannosta yleisesti, sekä avaan tutkimuksen kohteena olevan tapahtuman ja tapahtumaa järjestävän yrityksen taustaa. Seuraavaksi menen teoriaan, jossa käyn läpi muun muassa asiakaskokemusta sekä palvelumuotoilua. Empiirisessä vaiheessa kuvaan aluksi käytetyt tutkimusmenetelmät ja perustelen niiden käyttöä menetelmäkirjallisuuteen viitaten. Tämän jälkeen etenen saamiini tutkimustuloksiin, teen niistä johtopäätöksiä ja analysoin niitä. Lopuksi pohdin opinnäytetyön merkitystä itseni ja toimeksiantajani kohdalla sekä yleisesti laajemmalla mittakaavalla. Opinnäytetyön tutkimusosa ja analyysi on salattu, ja toimeksiantajan pyynnöstä vain heidän käytössään
Kyselyyn vastanneista 142 VIP-asiakkaasta suurimman osan mielestä Kuopio RockCockin VIP-asiakkuus oli hyvä kokemus ja hinta-laatu-suhteeltaan sopiva. Tapahtuma keräsi paljon kävijöitä sekä Kuopiosta, että muiltakin paikkakunnilta. Positiivista palautetta tuli paljon, mutta kritiikkiä ja kehitysehdotuksia tuli myös reilusti. Tutkimukseni perusteella ehdotan seuraavana vuonna tehtävän toimenpiteitä erityisesti sisäänkirjautumisen, ruokatarjoilujen ja WC-järjestelyjen osa-alueilla.
Kehityskohtana kyselyssä on kysymyksien kohdentaminen päiväkohtaisesti, sillä molempina päivinä asiakkaina olleiden vastauksia ei pystynyt kohdentamaan perjantaille tai lauantaille. Kyselyn otanta oli kuitenkin hyvä ja vastaajat edustivat VIP-asiakkaita monipuolisesti. Opinnäytetyön avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää tapahtuman VIP-kokemusta entistä paremmaksi tänä kuluvana vuonna. Opinnäytetyöstä on myös hyötyä muille tapahtumajärjestäjille.