Vaasan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden taloudellinen lukutaito
Rönkkö, Marjanna (2019)
Rönkkö, Marjanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162402
Tiivistelmä
Suomalaisten taloudellinen lukutaito oli OECD:n (The Organisation for Econimic Co-operation and Development) vertailussa toiseksi korkein Ranskan jälkeen. Suomessa tehdyssä tutkimuksessa kuitenkin ilmeni, että taloudellinen lukutaito on heikompaa erityisesti 18‒29-vuotiailla nuorilla ja pienituloisilla, joiden vuosiansio on vähemmän kuin 10 000 euroa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia millä tasolla Vaasan ammattikorkeakoulun liiketalouden päiväpuolen suomenkielisten opiskelijoiden taloudellinen lukutaito on ja millä tasolla se on suomalaisiin verrattuna. Opinnäytetyössä ei pyritä selvittämään syitä taloudellisen lukutaidon tasolle, vaan kartoittamaan olemassa oleva tilanne.
Teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta. Ensin määritellään taloudellinen lukutaito, toisessa luvussa tarkastellaan aiemmin tehtyjä tutkimuksia taloudellisesta lukutaidosta ja kolmannessa luvussa käsitellään Panu Kalmin ja Olli-Pekka Ruuskasen tutkimuksen tuloksia suomalaisten taloudellisesta lukutaidosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin E-lomakkeella.
Opiskelijoiden taloudellisen lukutaidon tasoa verrattiin Kalmin ja Ruuskasen vuonna 2014 tekemään tutkimukseen suomalaisten taloudellisesta lukutaidosta. Vaasan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille tehty kyselytutkimus osoitti, että opiskelijoiden taloudellinen lukutaito on varsin korkealla tasolla. Taso oli hieman korkeampi yleensä suomalaisiin verrattuna. Saatujen tulosten perusteella opiskelijoiden taloudellinen tietämys, taloudelliset asenteet ja itsearvio omasta talousosaamisesta olivat korkeammalla tasolla yleensä suomalaisiin verrattuna. Sen sijaan taloudellinen käyttäytyminen oli yleensä suomalaisilla korkeammalla tasolla kuin tutkituilla opiskelijoilla.
Teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta. Ensin määritellään taloudellinen lukutaito, toisessa luvussa tarkastellaan aiemmin tehtyjä tutkimuksia taloudellisesta lukutaidosta ja kolmannessa luvussa käsitellään Panu Kalmin ja Olli-Pekka Ruuskasen tutkimuksen tuloksia suomalaisten taloudellisesta lukutaidosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin E-lomakkeella.
Opiskelijoiden taloudellisen lukutaidon tasoa verrattiin Kalmin ja Ruuskasen vuonna 2014 tekemään tutkimukseen suomalaisten taloudellisesta lukutaidosta. Vaasan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille tehty kyselytutkimus osoitti, että opiskelijoiden taloudellinen lukutaito on varsin korkealla tasolla. Taso oli hieman korkeampi yleensä suomalaisiin verrattuna. Saatujen tulosten perusteella opiskelijoiden taloudellinen tietämys, taloudelliset asenteet ja itsearvio omasta talousosaamisesta olivat korkeammalla tasolla yleensä suomalaisiin verrattuna. Sen sijaan taloudellinen käyttäytyminen oli yleensä suomalaisilla korkeammalla tasolla kuin tutkituilla opiskelijoilla.