Seksuaalikasvatuskoulutus 8.-luokkalaisille
Vahlberg, Emmi; Martikainen, Emilia (2019)
Vahlberg, Emmi
Martikainen, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017061
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota nuorille luotetta-vaa tietoa ehkäisystä ja sukupuolitaudeista koulutuksen avulla. Tavoitteena oli lisätä ja syventää kohderyhmässä olevien nuorten tietoisuutta seksuaalisuu-desta helposti lähestyttävällä tavalla.
Koulutus järjestettiin lokakuussa 2018 yhden peruskoulun viidelle eri 8. -luokalle jokaiselle erikseen. Koulutus koostui PowerPoint -esityksestä, joka sisälsi tekstien lisäksi havainnollistavia videoita ja kuvia. Aiheina olivat ras-kauden ehkäisymenetelmät, sukupuolitautien ehkäisy sekä sukupuolitaudit, niiden oireet ja hoito. Tunnin loputtua oppilaat täyttivät vapaaehtoiset palaute-kyselylomakkeet. Kyselylomakkeet sisälsivät kysymyksiä koulutuksen hyödylli-syydestä, uuden tiedon oppimisesta sekä osallistumisen mielekkyydestä.
Seksuaalikasvatuskoulutus toteutui tavoitteiden mukaisesti. Palautekyselyn perusteella oppilaat kokivat koulutuksen hyödylliseksi. Vastauksien mukaan usealla nuorella ei ollut juuri aikaisempia tietoja ehkäisyn moninaisuudesta eikä sukupuolitaudeista tai tiedot olivat hyvin vähäiset. Koulutus sai oppilailta, sekä opettajilta positiivista palautetta ja siihen osallistuminen koettiin mielui-saksi.
Työelämässä sairaanhoitaja kohtaa tilanteita seksuaaliterveyteen, ehkäisyyn sekä sukupuolitauteihin liittyen. Opinnäytetyön kautta saatuja tietoja voi hyö-dyntää tulevassa ammatissa ohjaamalla erilaisia ihmisiä ja potilaita raskauden ja sukupuolitautien ennaltaehkäisyssä sekä sukupuolitautien hoidossa.
Koulutus järjestettiin lokakuussa 2018 yhden peruskoulun viidelle eri 8. -luokalle jokaiselle erikseen. Koulutus koostui PowerPoint -esityksestä, joka sisälsi tekstien lisäksi havainnollistavia videoita ja kuvia. Aiheina olivat ras-kauden ehkäisymenetelmät, sukupuolitautien ehkäisy sekä sukupuolitaudit, niiden oireet ja hoito. Tunnin loputtua oppilaat täyttivät vapaaehtoiset palaute-kyselylomakkeet. Kyselylomakkeet sisälsivät kysymyksiä koulutuksen hyödylli-syydestä, uuden tiedon oppimisesta sekä osallistumisen mielekkyydestä.
Seksuaalikasvatuskoulutus toteutui tavoitteiden mukaisesti. Palautekyselyn perusteella oppilaat kokivat koulutuksen hyödylliseksi. Vastauksien mukaan usealla nuorella ei ollut juuri aikaisempia tietoja ehkäisyn moninaisuudesta eikä sukupuolitaudeista tai tiedot olivat hyvin vähäiset. Koulutus sai oppilailta, sekä opettajilta positiivista palautetta ja siihen osallistuminen koettiin mielui-saksi.
Työelämässä sairaanhoitaja kohtaa tilanteita seksuaaliterveyteen, ehkäisyyn sekä sukupuolitauteihin liittyen. Opinnäytetyön kautta saatuja tietoja voi hyö-dyntää tulevassa ammatissa ohjaamalla erilaisia ihmisiä ja potilaita raskauden ja sukupuolitautien ennaltaehkäisyssä sekä sukupuolitautien hoidossa.