Määrittelemätön : sattumametodien hyödyntäminen koreografian teossa
Peuraniemi, Iiris (2019)
Peuraniemi, Iiris
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078058
Tiivistelmä
Määrittelemätön on Iiris Peuraniemen taiteellinen opinnäytetyö, joka käsittelee sattumametodien hyödyntämistä koreografian teossa. Opinnäytetyö koostuu tanssiteoksesta, jonka nimi on Määrittelemätön, sekä kirjallisesta raportista. Määrittelemätön -tanssiteos esitettiin Lähtölaukaus-tanssifestivaalissa Sotkulla talvella 2019. Koreografina toimi Iiris Peuraniemi ja se rakennettiin neljälle tanssijalle, koreografi mukaan lukien. Teoksessa hyödynnettiin sattumametodeja sekä määräämättömyyttä koreografian rakentamisessa.
Kirjallisesa raportissa Peuraniemi käsittelee sattumametodien hyödyntämistä oman taiteellisen prosessinsa kautta. Raportissa kerrotaan miten Määrittelemätön -tanssiteos rakennettiin sekä mitä sattuman käyttö toi esitykseen. Erityisesti tanssijoiden aito läsnäolo on tutkinnan kohteena. Raportissa kerrotaan myös sattumametodien historiasta, erityisesti Merce Cunninghamin tavoista ja motiiveista käyttää sattumaa teoksissaan. Aihetta käsitellään enimmäkseen koreografin näkökulmasta, mutta myös tanssijoiden kokemukset tulevat ilmi.
Raportissa pohditaan sattuman tuomia etuja ja haasteita tanssiteokselle. Lisäksi käsitellään sattumametodien eroa improvisaatioon. Sattumametodien kautta herää kysymys yleisön tarpeesta ymmärtää tanssiesityksiä. Määrittelemätön -tanssiteoksen tarkoituksena olikin saattaa tanssijansa sekä yleisö epätietoisuuden tilaan. Tanssiteosta oltiin harjoiteltu jokaisen tanssijan kanssa erikseen, jolloin he eivät tienneet mitä muut tulevat tekemään lavalla. Kokonaisuus muodostui vasta lavalla.
Kirjallisesa raportissa Peuraniemi käsittelee sattumametodien hyödyntämistä oman taiteellisen prosessinsa kautta. Raportissa kerrotaan miten Määrittelemätön -tanssiteos rakennettiin sekä mitä sattuman käyttö toi esitykseen. Erityisesti tanssijoiden aito läsnäolo on tutkinnan kohteena. Raportissa kerrotaan myös sattumametodien historiasta, erityisesti Merce Cunninghamin tavoista ja motiiveista käyttää sattumaa teoksissaan. Aihetta käsitellään enimmäkseen koreografin näkökulmasta, mutta myös tanssijoiden kokemukset tulevat ilmi.
Raportissa pohditaan sattuman tuomia etuja ja haasteita tanssiteokselle. Lisäksi käsitellään sattumametodien eroa improvisaatioon. Sattumametodien kautta herää kysymys yleisön tarpeesta ymmärtää tanssiesityksiä. Määrittelemätön -tanssiteoksen tarkoituksena olikin saattaa tanssijansa sekä yleisö epätietoisuuden tilaan. Tanssiteosta oltiin harjoiteltu jokaisen tanssijan kanssa erikseen, jolloin he eivät tienneet mitä muut tulevat tekemään lavalla. Kokonaisuus muodostui vasta lavalla.