FSC-koulutus John Deeren TimberSkills-oppimisalustalle
Parta, Pekka (2019)
Parta, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää John Deere Forestry Oy:n TimberSkills-oppimisympäristöä, metsäkoneenkuljettajille suunnatulla FSC-sertifikaattikoulutuksella (Forest Stewardship Council) sekä kehittää ja lisätä simulaatioharjoittelun määrää niissä oppilaitoksissa, jotka käyttävät John Deeren metsäkonesimulaattoreita.
Työn aikana haastateltiin metsäkoneenkuljettajia sekä metsäammattilaisia. Haastatteluiden tarkoitus oli kerätä tietoja FSC-sertifikaatista, työohjeista ja siitä, millaisia FSC-sertifikaatin mukaisia asioita metsässä työskentelevät henkilöt ovat omilla työkohteillaan FSC-sertifioiduissa metsissä huomanneet ja työskentelyssään huomioineet sekä mitkä asiat metsäammattilaisten mielestä FSC:ssä ovat ensisijaisen tärkeitä, mitä uusille metsäkoneenkuljettajille pitää kouluttaa työskentelyn helpottamiseksi. Näiden haastatteluiden sekä Suomen FSC-standardista esiin nousseiden kriteereiden ja työohjeiden tiedot yhdistettiin ja niiden tietojen pohjalta tämän opinnäytetyön aikana tehdyt FSC-sertifikaatin mukaiset oppimistehtävät simulaatiomaailmaan on suunniteltu ja tehty.
Opinnäytetyössä tutustuttiin simulaatiotehtävien valmistamiseen ja niiden käytettävyyteen metsäalan koulutuksessa. Työn aikana valmistuneiden tehtävien tarkoituksena ei ollut kertoa kaikkea FSC-sertifioinnista, vaan nostaa esiin ja opettaa niitä kriteereitä, joita metsäkoneenkuljettaja joutuu erityisesti huomioimaan FSC-sertifioiduissa metsissä. Näiden tietojen avulla kuljettaja pystyy vastuullisesti hoitamaan FSC-sertifioituja metsiä. Harjoitus tehtävien suunnittelussa huomioitiin simulaatiopedagogiikka, simulaatioprosessin eri vaiheet ja miten FSC:n periaatteet huomioidaan työskentelyssä.
Työssä esitellään simulaatiotehtävien suunnittelua ja valmistamista John Deeren simulaattoreilla ja kerrotaan, millaisia harjoitustehtäviä työn aikana tehtiin sekä mitä eroa aikaisempiin harjoitustehtäviin FSC-tehtävissä on ja miten tehtäviä käytetään eri tavalla kuin aikaisempia harjoitustehtäviä. Uusia harjoitustehtäviä testasi muuttama Etelä-Savon ammattiopiston metsäkoneenkuljettaja opiskelija, ja heiltä kerättiin myös tehtävistä palautetta työhön.
Työn aikana haastateltiin metsäkoneenkuljettajia sekä metsäammattilaisia. Haastatteluiden tarkoitus oli kerätä tietoja FSC-sertifikaatista, työohjeista ja siitä, millaisia FSC-sertifikaatin mukaisia asioita metsässä työskentelevät henkilöt ovat omilla työkohteillaan FSC-sertifioiduissa metsissä huomanneet ja työskentelyssään huomioineet sekä mitkä asiat metsäammattilaisten mielestä FSC:ssä ovat ensisijaisen tärkeitä, mitä uusille metsäkoneenkuljettajille pitää kouluttaa työskentelyn helpottamiseksi. Näiden haastatteluiden sekä Suomen FSC-standardista esiin nousseiden kriteereiden ja työohjeiden tiedot yhdistettiin ja niiden tietojen pohjalta tämän opinnäytetyön aikana tehdyt FSC-sertifikaatin mukaiset oppimistehtävät simulaatiomaailmaan on suunniteltu ja tehty.
Opinnäytetyössä tutustuttiin simulaatiotehtävien valmistamiseen ja niiden käytettävyyteen metsäalan koulutuksessa. Työn aikana valmistuneiden tehtävien tarkoituksena ei ollut kertoa kaikkea FSC-sertifioinnista, vaan nostaa esiin ja opettaa niitä kriteereitä, joita metsäkoneenkuljettaja joutuu erityisesti huomioimaan FSC-sertifioiduissa metsissä. Näiden tietojen avulla kuljettaja pystyy vastuullisesti hoitamaan FSC-sertifioituja metsiä. Harjoitus tehtävien suunnittelussa huomioitiin simulaatiopedagogiikka, simulaatioprosessin eri vaiheet ja miten FSC:n periaatteet huomioidaan työskentelyssä.
Työssä esitellään simulaatiotehtävien suunnittelua ja valmistamista John Deeren simulaattoreilla ja kerrotaan, millaisia harjoitustehtäviä työn aikana tehtiin sekä mitä eroa aikaisempiin harjoitustehtäviin FSC-tehtävissä on ja miten tehtäviä käytetään eri tavalla kuin aikaisempia harjoitustehtäviä. Uusia harjoitustehtäviä testasi muuttama Etelä-Savon ammattiopiston metsäkoneenkuljettaja opiskelija, ja heiltä kerättiin myös tehtävistä palautetta työhön.