Myyntimateriaalien suunnittelu uudelle B2B-design yritykselle
Susi, Anu (2019)
Susi, Anu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214095
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli julkitilasisustukseen keskittyvä irtomattojen tuottaja Wanted Interior Oy. Produktina oli suunnitella tehokkaita myyntimateriaaleja, joilla yritys voi vaikuttaa positiivisesti asiakkaan käyttäytymiseen asiakkuuden eri vaiheissa. Materiaalien tavoite oli olla informatiivisia, inspiroivia ja herättää asiakkaan mielenkiinto ja ostohalu.
Teoreettisena viitekehyksenään suunnittelija käytti markkinointiviestinnän, visuaalisen suunnittelun ja B2B-markkinoinnin lähdemateriaaleja. Näiden lisäksi tämä haastatteli toimeksiantajaa ja suoritti verkkotutkimusta kerätäkseen tietoa toimi-alasta ja kohderyhmästä. Suunnittelunsa tukena kirjoittaja käytti tutkimusmenetelmänä benchmarking-analyysiä, jossa tämä vertasi kilpailijoiden markkinointiviestinnän materiaaleja keskenään löytääkseen alan parhaat käytäntöjä.
Analyysin tuloksia, tietopohjaa ja tiedonhakua hyödyntäen kirjoittaja suunnitteli produktin suunnitteluprosessia hyödyntäen. Lopputuloksena toimeksiantaja sai visuaalisesti yhtenäisen, laadukkaan ja omaa brändiään tukevan myynnin edistämisen työkalupakin, joka oli suunniteltu ulkoasultaan ja sisällöltään yhteneväiseksi yrityksen muiden materiaalien kuten käyntikorttien, verkkosivujen ym. kanssa.
Teoreettisena viitekehyksenään suunnittelija käytti markkinointiviestinnän, visuaalisen suunnittelun ja B2B-markkinoinnin lähdemateriaaleja. Näiden lisäksi tämä haastatteli toimeksiantajaa ja suoritti verkkotutkimusta kerätäkseen tietoa toimi-alasta ja kohderyhmästä. Suunnittelunsa tukena kirjoittaja käytti tutkimusmenetelmänä benchmarking-analyysiä, jossa tämä vertasi kilpailijoiden markkinointiviestinnän materiaaleja keskenään löytääkseen alan parhaat käytäntöjä.
Analyysin tuloksia, tietopohjaa ja tiedonhakua hyödyntäen kirjoittaja suunnitteli produktin suunnitteluprosessia hyödyntäen. Lopputuloksena toimeksiantaja sai visuaalisesti yhtenäisen, laadukkaan ja omaa brändiään tukevan myynnin edistämisen työkalupakin, joka oli suunniteltu ulkoasultaan ja sisällöltään yhteneväiseksi yrityksen muiden materiaalien kuten käyntikorttien, verkkosivujen ym. kanssa.