Kuvat tarinoiksi : Kuvakortit Niuvanniemen sairaalan nuoriso-osastolle
Leinonen, Anna-Leena; Perkkiö, Terhi (2010)
Leinonen, Anna-Leena
Perkkiö, Terhi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618432
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin Niuvanniemen sairaalan nuoriso-osastolle toiminnallisen terapian väline perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden lasten ja nuorten terapian avuksi. Nuoriso-osaston henkilökuntaa oli osallistunut syksyllä 2009 perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa käsittelevään ammatilliseen PERLA- täydennyskoulutukseen, jonka pohjalta osastolle haluttiin uutta terapiavälineistöä. Opinnäytetyönä tuotettiin akvarellein maalatut kuvakortit ja ohjeet niiden käyttöön. Kuvakorteissa kuvataan sekä positiivisia että negatiivisia tilanteita sadunomaisin keinoin. Opinnäytetyössä on raportoitu kuvien ja ohjeiden toteutusprosessi.
Kuvakorttien laatimisessa hyödynnettiin tutkimus- ja muuta asiantuntijatietoa narratiivisuudesta, visuaalisesta lukutaidosta, sadutuksesta ja kuvan käytön terapeuttisuudesta. Tutkimustiedon perusteella tarinallinen työskentelytapa mahdollistaa uuden luomisen ja vanhan uudessa valossa tarkastelun. Nuoren terapiasuhteessa erilaisten kuvitteellisten ja tulevaisuuteen suuntautuvien elämänkerronnallisten tarinoiden kautta voidaan rakentaa toiveikasta uskoa tulevaisuuteen. Kuvakorttityöskentely on yksi väline herättää nuori kertomaan tarinaa elämästään ja pohtimaan tulevaisuuttaan. Kuvan käytön terapeuttisuus perustuu kuvan välityksellä luotavaan vuorovaikutussuhteeseen sekä kuvan tunteita ja muistoja herättävään voimaan. Vaikeista asioista keskusteleminen ja puheeksi ottaminen helpottuu kuvallisen välineen avulla.
Toimintaterapeuttisena viitekehyksenä käytettiin Kanadan mallia (Canadian Model of Occupational Performance, CMOP), jossa määritellään, kuinka toiminnallinen suoriutuminen kehittyy yksilön, toiminnan ja ympäristön välisistä vuorovaikutussuhteista. Kuvakorttityöskentelyssä yksilöllä on mahdollisuus tarkastella toiminnallista suoriutumistaan, eri elementtien välisiä vuorovaikutussuhteita ja muutosta eri osa-alueiden välillä.
Opinnäytetyönä tuotettu toiminnallinen terapiaväline on Niuvanniemen sairaalan nuoriso-osaston tarpeisiin vastaava ja hyödynnettävissä osaston lasten ja nuorten toiminta-terapiassa ja omahoitajasuhteessa.
Kuvakorttien laatimisessa hyödynnettiin tutkimus- ja muuta asiantuntijatietoa narratiivisuudesta, visuaalisesta lukutaidosta, sadutuksesta ja kuvan käytön terapeuttisuudesta. Tutkimustiedon perusteella tarinallinen työskentelytapa mahdollistaa uuden luomisen ja vanhan uudessa valossa tarkastelun. Nuoren terapiasuhteessa erilaisten kuvitteellisten ja tulevaisuuteen suuntautuvien elämänkerronnallisten tarinoiden kautta voidaan rakentaa toiveikasta uskoa tulevaisuuteen. Kuvakorttityöskentely on yksi väline herättää nuori kertomaan tarinaa elämästään ja pohtimaan tulevaisuuttaan. Kuvan käytön terapeuttisuus perustuu kuvan välityksellä luotavaan vuorovaikutussuhteeseen sekä kuvan tunteita ja muistoja herättävään voimaan. Vaikeista asioista keskusteleminen ja puheeksi ottaminen helpottuu kuvallisen välineen avulla.
Toimintaterapeuttisena viitekehyksenä käytettiin Kanadan mallia (Canadian Model of Occupational Performance, CMOP), jossa määritellään, kuinka toiminnallinen suoriutuminen kehittyy yksilön, toiminnan ja ympäristön välisistä vuorovaikutussuhteista. Kuvakorttityöskentelyssä yksilöllä on mahdollisuus tarkastella toiminnallista suoriutumistaan, eri elementtien välisiä vuorovaikutussuhteita ja muutosta eri osa-alueiden välillä.
Opinnäytetyönä tuotettu toiminnallinen terapiaväline on Niuvanniemen sairaalan nuoriso-osaston tarpeisiin vastaava ja hyödynnettävissä osaston lasten ja nuorten toiminta-terapiassa ja omahoitajasuhteessa.