Den växande kryssningsindustrin : De främsta motivationsfaktorerna vid val av kryssning som resform
Palmgren, Marcus; Palmgren, Princess (2019)
Palmgren, Marcus
Palmgren, Princess
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125878
Tiivistelmä
Examensarbetet inleds med frågeställningen kring vilka som är de främsta motivationsfaktorerna vid valet av en kryssning som resform.
Arbetet har genomförts med hjälp av en kvalitativ intervjustudie, samt även genom insamling av sekundärdata från tidigare forskning. Sekundärdata används för att ge stöd åt våra teorier kring motivationsfaktorer bakom valet av kryssning som resform.
Resultatet visar att teorier om motivationsfaktorer såsom säkerhet och sociala komponenter är viktiga och bedöms som grundläggande behov. Även teorier kring upplevelse- och känsloekonomi visar sig vara viktiga för motivationen till att åka på kryssning, men dessa teorier bygger vidare på resenärernas helhetsupplevelse först efter att de mer primära motivationsfaktorerna uppfyllts.
Arbetet har genomförts med hjälp av en kvalitativ intervjustudie, samt även genom insamling av sekundärdata från tidigare forskning. Sekundärdata används för att ge stöd åt våra teorier kring motivationsfaktorer bakom valet av kryssning som resform.
Resultatet visar att teorier om motivationsfaktorer såsom säkerhet och sociala komponenter är viktiga och bedöms som grundläggande behov. Även teorier kring upplevelse- och känsloekonomi visar sig vara viktiga för motivationen till att åka på kryssning, men dessa teorier bygger vidare på resenärernas helhetsupplevelse först efter att de mer primära motivationsfaktorerna uppfyllts.