B2C-myyjän ajankäyttö ja sen vaikutus myyntitulokseen
Majasalmi, Aleksi (2020)
Majasalmi, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138866
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää B2C-parvekelasimyyjän ajankäyttöä ja sen vaikutus myyntitulokseen. Toimeksiantaja opinnäytetyössä on Lumon Suomi Oy. Tutkimuksen kohteena on Vantaan B2C-parvekelasimyyjä organisaatio.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten myyjien viikoittainen suuri työaika muodostuu. Tutkimuksen näkökulma oli toimeksiantajalähtöinen. Tutkimus rajattiin ajanhallintaan, joka käsitti työtehtävien tekemisen ja niiden suunnittelemisen. Toiseksi tutkittiin myyntiprosessin osaamista myyjittäin asakastapaamisessa.
Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin maaliskuussa 2020. Haastatteluun otanta oli suppea mutta kuitenkin kohderyhmän myyntiorganisaation jokainen myyjä. Haastatteluista kuusi toteutettiin kasvotusten ja yksi haastattelu toteutettiin puhelimitse. Teemahaastattelu tueksi toisena tutkimusmenetelmänä toteutettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnointi aloitettiin karkealla tasolla helmikuussa 2020 ja lopetettiin maaliskuun puolessa välissä 2020.
Tutkimustulokset myyjien ajanhallinnan suhteen olivat vaihtelevat mutta myöskin odotetun laiset. Osalla myyjistä viikot venyvät puutteellisen suunnittelun takia ällistyttävän pitkiksi ja toisilla ajanhallinnasta koituvat ongelmat ovat ulkopuolisia tekijöitä eli niihin ei voi itse vai-kuttaa. Myyntiprosessi on yleisellä tasolla hyvää mutta kuitenkin parannettavia osa-alueita pystyttiin tunnistamaan teemahaastattelussa haastateltavan kanssa.
Tutkimuksen lopputulokset antoivat toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa tämän hetkisestä osaamisesta. Tutkitun organisaation myyjien ajanhallinta ja myyntiprosessin osaaminen on hyvällä tasolla. Tutkimuksen lopuksi toimeksiantajalle on hahmoteltu konkreettisia toimenpi-teitä, joiden avulla voidaan parantaa myyjien ajanhallintaa ja keskittää heidän työaikansa ja jaksamisen heidän tärkeimpään työtehtäväänsä.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten myyjien viikoittainen suuri työaika muodostuu. Tutkimuksen näkökulma oli toimeksiantajalähtöinen. Tutkimus rajattiin ajanhallintaan, joka käsitti työtehtävien tekemisen ja niiden suunnittelemisen. Toiseksi tutkittiin myyntiprosessin osaamista myyjittäin asakastapaamisessa.
Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin maaliskuussa 2020. Haastatteluun otanta oli suppea mutta kuitenkin kohderyhmän myyntiorganisaation jokainen myyjä. Haastatteluista kuusi toteutettiin kasvotusten ja yksi haastattelu toteutettiin puhelimitse. Teemahaastattelu tueksi toisena tutkimusmenetelmänä toteutettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnointi aloitettiin karkealla tasolla helmikuussa 2020 ja lopetettiin maaliskuun puolessa välissä 2020.
Tutkimustulokset myyjien ajanhallinnan suhteen olivat vaihtelevat mutta myöskin odotetun laiset. Osalla myyjistä viikot venyvät puutteellisen suunnittelun takia ällistyttävän pitkiksi ja toisilla ajanhallinnasta koituvat ongelmat ovat ulkopuolisia tekijöitä eli niihin ei voi itse vai-kuttaa. Myyntiprosessi on yleisellä tasolla hyvää mutta kuitenkin parannettavia osa-alueita pystyttiin tunnistamaan teemahaastattelussa haastateltavan kanssa.
Tutkimuksen lopputulokset antoivat toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa tämän hetkisestä osaamisesta. Tutkitun organisaation myyjien ajanhallinta ja myyntiprosessin osaaminen on hyvällä tasolla. Tutkimuksen lopuksi toimeksiantajalle on hahmoteltu konkreettisia toimenpi-teitä, joiden avulla voidaan parantaa myyjien ajanhallintaa ja keskittää heidän työaikansa ja jaksamisen heidän tärkeimpään työtehtäväänsä.