Työpaikalla tapahtuva oppiminen uudistuvassa ammatillisessa koulutuksessa
Honkanen, Outi (2020)
Honkanen, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen tilannetta ammatillisen koulutuksen uudistusvaiheessa erityisesti puutarha-alan perustutkinnon näkökulmasta. Työn tilaajana on Jyväskylän koulutuskuntayhtymä/ Gradia Jämsä. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työpaikalla tapahtuva oppiminen ja sen merkitys osana opintoja lisääntyy. Uudistuvan ammatillisen koulutuksen uutisointi on ollut melko paljon negatiivispainotteista ja jopa uhkakuvia maalailevaa, joten on tärkeää selvittää työelämän, koulutuksen järjestäjien ja opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia asiasta.
Työn keskeinen sisältö on tutkia työelämän tämän hetkistä suhtautumista ja resursointia työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja uuteen osaamisperusteiseen oppimismalliin. Miten muutos on näyttäytynyt heidän näkökulmastaan?
Tutkimus osoitti, että työpaikalla tapahtuva oppiminen on luonteva ja merkittävä osa ammatillista koulutusta ja osaamisperusteisuus on jo alkanut muodostua osaksi oppimista. Terminä se on kuitenkin vielä huonosti tunnettu. Yksittäisten tutkinnon osien suorittamisen mahdollisuus on erinomainen tapa ammattitaidon täydentämiseen. Kehitettävää on erityisesti resurssien riittävyydessä ja selkeässä yhteisessä kielessä toimijoiden välillä. Ilahduttavaa on, että työelämä haluaa jatkossakin olla aktiivisesti mukana osana puutarha-alan opiskelijan oppimisprosessia.
Työn keskeinen sisältö on tutkia työelämän tämän hetkistä suhtautumista ja resursointia työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja uuteen osaamisperusteiseen oppimismalliin. Miten muutos on näyttäytynyt heidän näkökulmastaan?
Tutkimus osoitti, että työpaikalla tapahtuva oppiminen on luonteva ja merkittävä osa ammatillista koulutusta ja osaamisperusteisuus on jo alkanut muodostua osaksi oppimista. Terminä se on kuitenkin vielä huonosti tunnettu. Yksittäisten tutkinnon osien suorittamisen mahdollisuus on erinomainen tapa ammattitaidon täydentämiseen. Kehitettävää on erityisesti resurssien riittävyydessä ja selkeässä yhteisessä kielessä toimijoiden välillä. Ilahduttavaa on, että työelämä haluaa jatkossakin olla aktiivisesti mukana osana puutarha-alan opiskelijan oppimisprosessia.