Att författa en lärandestrategi : En processbeskrivning
Kevin, Josefin (2020)
Kevin, Josefin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811996
Tiivistelmä
Detta arbete är en processbeskrivning av hur jag författade en personalinriktad lärandestrategi åt ett åländsk företag, med fokus på den handledande utbildningen.
Att förändring är oundvikligt för organisationer i dagens samhälle är det väldigt lite tvekan om, så vilka hjälpmedel kan ett större företag tänkas behöva när man skall introducera och implementera ett nytt program i organisationen? Vilken process och vilka teorier kan användas i skapandet av en lärandestrategi åt ett större företag? Med denna uppsats vill jag beskriva hur jag kommit fram till de strategiska punkter och teorier om grupputveckling jag använde mig av i arbetet. Genom analys av de teorier jag studerat samt det material jag sammanställde åt företaget söker jag i denna uppsats svar på min tidigare frågeställning.
Att introducera ett nytt system kräver omfattande förståelse om vad som händer i en organisation i förändring och hur arbetsgruppen skall ledas för att lyckas. Kommunikation och god planering är vitala delar för ett framgångsrikt planeringsarbete.
Att förändring är oundvikligt för organisationer i dagens samhälle är det väldigt lite tvekan om, så vilka hjälpmedel kan ett större företag tänkas behöva när man skall introducera och implementera ett nytt program i organisationen? Vilken process och vilka teorier kan användas i skapandet av en lärandestrategi åt ett större företag? Med denna uppsats vill jag beskriva hur jag kommit fram till de strategiska punkter och teorier om grupputveckling jag använde mig av i arbetet. Genom analys av de teorier jag studerat samt det material jag sammanställde åt företaget söker jag i denna uppsats svar på min tidigare frågeställning.
Att introducera ett nytt system kräver omfattande förståelse om vad som händer i en organisation i förändring och hur arbetsgruppen skall ledas för att lyckas. Kommunikation och god planering är vitala delar för ett framgångsrikt planeringsarbete.