MINSKNING AV MOTSTÅND PÅ FARTYGSSKROV MED TRYCKLUFTSANORDNINGAR
Silvennoinen, Samuli (2020)
Silvennoinen, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923379
Tiivistelmä
Examensarbetet är en litteraturstudie som handlar om olika lufttrycksanordningar för att minska motstånd hos fartygsskrov.
Inom arbetet tas upp bland annat energi-effektiviserings-index, eftersom det är aktuellt inom en ny energibesparingsteknik.
Finsk lagstiftning om hur fartygsutsläpp regleras tas också upp inom arbetet liksom olika typer av motstånd som ett fartyg utsätts för.
Arbetets huvudpunkt ligger inom olika tekniker vilka använder sig av lufttryck för att minska motstånd hos fartygsskrov. Lufttrycksanordningarna delas upp i tre huvudgrupper nämligen ”air lubrication system”, “air cavity ships” och “bubble drag reduction”.
The thesis is a literature study about different appliances where the main component is the use of pneumatics to reduce resistance of a ship´s hull.
The thesis also covers energy efficiency design index and some parts of the Finnish law enforcing this. This design index is relevant when discussing new techniques where the main goal is to reduce energy consumption.
There is also some information about the law that regulates emissions from ships as well as some information on different types of resistance that a ship´s hull is affected by.
The main topics of the thesis are different pneumatical systems where the aim is reduction of resistance of a ship´s hull. These pneumatic systems are separated into three different categories. These categories are “air lubrication system”, “air cavity ships” and “bubble drag reduction”.
Inom arbetet tas upp bland annat energi-effektiviserings-index, eftersom det är aktuellt inom en ny energibesparingsteknik.
Finsk lagstiftning om hur fartygsutsläpp regleras tas också upp inom arbetet liksom olika typer av motstånd som ett fartyg utsätts för.
Arbetets huvudpunkt ligger inom olika tekniker vilka använder sig av lufttryck för att minska motstånd hos fartygsskrov. Lufttrycksanordningarna delas upp i tre huvudgrupper nämligen ”air lubrication system”, “air cavity ships” och “bubble drag reduction”.
The thesis is a literature study about different appliances where the main component is the use of pneumatics to reduce resistance of a ship´s hull.
The thesis also covers energy efficiency design index and some parts of the Finnish law enforcing this. This design index is relevant when discussing new techniques where the main goal is to reduce energy consumption.
There is also some information about the law that regulates emissions from ships as well as some information on different types of resistance that a ship´s hull is affected by.
The main topics of the thesis are different pneumatical systems where the aim is reduction of resistance of a ship´s hull. These pneumatic systems are separated into three different categories. These categories are “air lubrication system”, “air cavity ships” and “bubble drag reduction”.